مصر مقبرة العرب ودين العرب

الجزء الثانى

 ( انظر الجزء الأول )

Egypt, the Grave for Arabs and their Religion

Part II

(See Part I)

Egyptian Armed Forces storm Muslim sit-ins, Nahdet Misr Square, Giza, August 14, 2013.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

الجمعة 22 نوڤمبر 2019 02:17 ص : جاء ماجد للتو فى ليلته الأخيرة بعد زيارة أسبوعين بالضبط بالساعة ، وأفكر فيما سأفعله فى الأيام التالية من بنوك وكشف نظارة وبطاقة رقم قومى ، وأذهب لأن نهاية العام اقتربت وماذا ستكون الصفحات الثيمية المحتملة لـ 2020 وهنا تلمع فكرة كب‍رى : أن أضع أجزاء جديدة من الصفحات الطويلة كترامپ واقتصاديات البربور ومقبرة العرب بنفس اسم الملف بالضبط طبعا مع الإحالات والعنونة وكل شى داخل الصفحات فقط . تم انشاء الصفحات الجديدة بالفعل السبت 00:38 ص .

أ - مصر مقبرة العرب ودين العرب (المداخل الرئيسة).

ب - أرض العنوة ديار الكفر ، من غيرها ؟

ج - خط الدفاع الأعظم (مع مداخل خاصة بعنوان النكاح فى الإسلام هو الزواج؛ الزواج التاريخى بين الدعارة والنخاسة).

د – متعددة الأغراض بديلا لمتعددة الأبعاد زلة لسان فى حوار مع فيفى 20170110 09:07 م بمناسبة كلامها المتكرر عن الأبواق فسألتها عن الرقم 666 وأخذت تتصفح يوتيوب وتعرض القصاصات واسترسل شرحى ليوحنا السايكوپاتى ومتى يتخيلون المجئ وأنهم عصابة صنعت دين العبيد لتركع الحضارة ، فقالت وماذا عن دين قطاع الطرق فقلت إنه ليس دينا إنما هو القومية العربية ومؤسسه هو مزدرى الأديان ابن العاهرة متعددة ’ الأغراض ‘ . ابن صهاك -العاهرة متعددة الأغراض- إله العروبة والإسلام (مع المداخل الخاصة بالحك).

ه - "الإحياء" (أو "الإصلاح" أو "الصحوة" أو "النهقة" أو "التجديد" أو "البعث" أو أيا كانت تسميتهم لعودة الإسلام وهو رميم)، ذلك ما بين الشخة محمد عبده والأشخخ جابر عصفور وبها قسم خاص لنظرية الصديق جابر محفوظ عن مصر كمعركة الإسلام الأخيرة أو هى الحياة أو الموت له.

و - هلاك الفقيدة (مع قسم خاص عن خوارقيات الطفل المعجزة باصم عولة وعلى رأسها معجزته الكبرى أن أطاح بعصابة الإخوان خارج الطرطرة، وآخر بعنوان بروطات عصابة الفقيدة سجل الشرج، وثالث بعنوان كنترول الثانوية وحدوتة أوصطاظ هندسة المواد الذى واصل المسيرة المظفرة إلى أن أصبح لطخ الغمة).

ح - البربور -وليس فارس أو حتى ماخور الخمارات- كأكبر راعى وممول للإرهاب فى العالم خاصة منذ نفوق الوغد الأسود المسلم --أو: حتمية رش صحارى مصر بالمبيدات (مع قسم خاص عن العشوائيات).

ط - البربور الخائن وحتمية تحييده بعيدا عن كل ما يمت للشأن الأمنى بصلة --أو: ما هو اسم الحاكم الفعلى لمصر (مع قسم خاص عن البربور عميل الفقيدة وآخر عن أحمد موسى فاشى مصر الجميل).

ى - الفاشية الشعبية (مع لمحة خاصة عما يجرى من فتك شعبى هائل الدموية والوحشية بأعراب محافظة الشرقية).

ك - الأزعر وأوقافه ها أو أو أو أو.

ل - الزمبلك المسمى الإسلام.

م - الإيمان المصرى (مع سلاسل فرعية كالصوفية، المدعو القمنى).

ن - العلمانية الخشبية.

س - النقد الاستعلائى ( الپاراشووت ) .

ع - الأعرابى كلى الوضاعة والحقد والإجرام والعداء لمصر المدعو جمال حمضان.

ف - الهالك هلوكة.

 

---

 

1 ديسيمبر 2019 ( على نحو غامض لا يظهر هذا المدخل بالإنترنيت إكسپلورر الپروفايل ) :

المسلمين متشحتفين بطريقة فظيعة من مسلسل ممالك النار، وشايفينه -عن حق- أنه بيفضح الإسلام -كهجامة محضة ونهب وسلب لا غير- بيفضحه من جواه، بمعنى أنه مسلسل سعودى بمساهمات متنوعة من بلاد أخرى عربية -كتنفيذ الإنتاج الخماراتى- أو من الموصوفة زورا بالعربية أبرزها بالطبع النص المصرى، أو طاقم التمثيل الذى جاء من كل بلاد المنطقة فيما يشبه المظاهرة، أو حتى مساهمات لا تمت للمنطقة بصلة كالطاقم التقانى الموجه البريطانى وغيره (بالكومنتات ها أحط لك رابط لبرنامج تانى كان أصرح جدا فى قوله هؤلاء لا يهاجمون العثمانيين إنما يهاجمون الإسلام). ..كل ده ماشى، لكن ما أذهلنى حقا وتجاوز كل توقعاتى أن وصل بهم الحال كما ضيف مسخ المسخ زينب الغزالى شبه منقبة الوجه بسبب فشل عمليات التحول الجنسى رايح جاى لها هنا، لأن نزل رضاهم بكرم فشيخ جدا فجأة جدا على المماليك. المماليك إللى طول عمرنا ما نعرفش إلا أنها كلمة سباب، هؤلاء العبيد الذين لا يساوون شيئا إذا ما قورنوا مثلا بالعرب أسياد البشر وإللى منهم أشرف الخلق وأعظم رسالة بلا بلا بلا. ..لا يا أس أمك (الدقيقة 32:00) الشراكسة موش أتراك، وطومانباى وسليم موش خناقة 2 إخوات ولا حتى أولاد خالات. دول -المماليك- قوقاز من سهول شمال جورجيا وعامة المماليك من غرب كده كمان بقية أوروبا الشرقية وصولا للمجر أو كل ما كانت تصل له إيدى المسلمين من خطف الأطفال، ودول -العثمانلية- من صحراء وسط آسيا القاحلة الكبرى إللى بيقولوا النهارده الكنفوش بيضطهد المسلمين فيها ولسبب غامض لا نرى الخليفة العثمانلى الحالى يجيش الجيوش لتحرير أهله هناك. وطبعا كلمتنا المعتادة للنأى بالمماليك -وذات الشىء الفاطميين- النأى بهم عن العرب أو العثمانلية أن كلا منهما ظل لقرون طويلة عصر عمارة زاهرة وازدهار اقتصادى فى مصر، لأنهم ببساطة جيينيا ليسوا من بدو الصحارى. ..بس يشكر لهذا البروطة قوله (الدقيقة 35:00) إن من استدعى سليم الأول لقتال المماليك هم عربان الصحراء المصرية ممن كانوا يقومون بالهجامة على الوادى ففتك بهم المماليك، يعنى -وعجبى- سليم جه يقتل الأتراك أبناء لحمه ودمه نصرة لشوية بدو عرب أو بالأحرى جراد شارد لا جنسية ولا هوية لهم أصلا. الشكر الذى نقصده أنك ما اختلفتش مع المسلسل أن الإسلام ديانة عابرة للأعراق -أقله أن تزدهر بشدة فى عدد معين منها- ذلك أن فقط الشىء الوحيد الذى تدور حوله هو الاسترقاق والاستحلال. والحجة معروفة جاهزة وسهلة، وصلنا خبر أن فيه ناس مظلومة فجينا نحررهم من الظلم ونخلع عليهم شرف أن نستعبدهم نحن. ..بالكومنتات: - المماليك حكموا 3 قرون كانت قوية وجيدة ثم 3 قرون أخرى تحت الدولة العثمانلية صارت مصر خلالها أضعف فأضعف. ..آية سامى تسأل إذا كانوا بهذا النجاح لماذا قضى عليهم محمد على.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2669189219830098

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية بقية خريطة الأرض تفتك بالإسلام والمسلمين ، بصفحة صعود الفاشية العظيم .

21 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

Sabreen, Sabah Al-Kheir cover, November 26, 2019.

صباح النور . … للمزيد انظر صفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب ، ومن أحدث ما بها مجموعة مداخل مصر تمسح البلاط بخالتى نعيمة ، الموقعة الكبرى والتى أيضا كانت مجلة صباح الخير قد دخلت طرفا فيها ، انظر المسلسل ابتداء من هذا المدخل الأحدث وارجع منه عبر الروابط لكل ما سبقه .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2655379514544402

… المزيد بالثيمة الفرعية خط الدفاع الأعظم ( مع مداخل خاصة بعنوان النكاح فى الإسلام هو الزواج ؛ الزواج التاريخى بين الدعارة والنخاسة ) ، بصفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب .

6 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

بمجرد ما هاج المسلمين على أسما شريف منير كتبنا أن خالتى نعيمة اتمسح بيه البلاط خلاص وإللى كان كان، ونشكر لكم حسن تعاونكم وصلتم رسالة البت لعشرات الملايين. ساعتها وحتى لغاية دلوقت أصدقاؤنا وصديقاتنا العلمانيين المستنورين على فيسبووك ناصبين المناحة المعتادة شعب مصر المتخلف الداعشى الإخونج السلفى الوهابى بلا بلا بلا. بالتوازى بقى كنوات الإسلام كانت بتقول العكس 180 درجة، حاطة إيدها ع البطحة وبتقول اتفضحنا وإللى كان كان. ..النهارده بكل ثقة أقول أنى كفرت بالتنوير والعلمانية وها أنذا أعلن إشهار إسلامى، ع الأقل ها أعيش إللى فاضل لى من عمر وسط ناس بتفهم. ..بالكومنتات: - ويظل العرب والمسلمون يجاوزون بسنوات ضوئية طبقة مصر الوسطى فى فهم ما هى مصر. ..سعار الولولة المسلمة يتصاعد، خاصة بعد أن زادت مجلة صباح الخير "الحكومية" "الانكلابية" الطين بلة. - الكتاتيب موش خيرزانة بس. ..مزيد من جأر المظلمين بصرير الألم، هكذا كانت الكومنتات على پوست لحاتم منصور قال إنه يجب على المدافعين عن نعيمة أن يمروا بمثل ما مر به من ضرب على الطيز فى الكتاب.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2613252935423727

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية النقد الاستعلائى ( الپاراشووت ) ، بصفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب .

5 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

Asma Sharif Monier, Sabah Al-Kheir cover, November 5, 2019.

Asma Sharif Moneir, London, October 2019.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

بنت واحدة لإيزيس تكفى لذبح كل جحافل العروبة والإسلام . … غلاف وافتتاحية مجلة صباح الخير تندلع كشرارة نار فى الهشيم فى كلا المعسكرين . … انظر مداخل الأيام السابقة كيف صار فضيحة الشخة المدعو خالتى نعيمة ممسحة جزم كل شعب مصر .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2611163515632669

… المزيد بالثيمة الفرعية خط الدفاع الأعظم ( مع مداخل خاصة بعنوان النكاح فى الإسلام هو الزواج ؛ الزواج التاريخى بين الدعارة والنخاسة ) ، بصفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب .

5 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

أيون هى دى القصة، الأزعر -بصفته الآن الكعب العالى للأقلية العربية بعد هلاك الفقيدة- ممكن يرضى عن بنقسمه ويباركه، هو وكل شعب الموالى مصر خزان الخراج والجزية الأعظم فى تاريخ الهجامة العربية؛ يرضوا عنه وعنهم لو قبل يبقى كلب بسلسلة فى جزمة فضيحة الإمام، غير كده ها يشووه بالنار لغاية ما يطيروه على طريقة سعرة القاهرة الأولى وسعرة القاهرة الثانية والعصيان العربى المسلح الآخر 1919. ..ده وضع صراع عرقى ما لهوش توصيف تانى، لا دينى ولا زفت كلها يفط وعناوين فوقية ملزوقة (فوقية دى مصطلح لماركس). والصراع العرقى ما لهوش حل إلا إبادة أحد الطرفين للآخر. رأيك إيه يا جيش مصر، عاجبك الكلب إللى بيتعايق بالسلسلة ومعتبرها عطية إلهية استلمها من الرب يدا ليد، قصدى يدا لرقبة؟ ..رصد وافى من سمير زين العابدين لتطور العلاقة بين الأزعر وبنقسمه يرصد مسلسل صفعات القفا التى رقعها فضيحة الإمام للخرية المذكور.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2610828345666186

3 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

هو مين كسب مين فى الحرب دى؟ ..پوست لسمير زين العابدين يقول فيه حذف ڤيديوهات نعيمة من يوتيوب إعتراف صريح من أتباعه ومغيبيه بأنه المتطرف رأس الحربة الوهابية التى سددت فى قلب مصر. ..مناحتان متضادتان كلا من العلمانيين والمسلمين يعلن سلفا هزيمته فى معركة أسما وخالتى نعيمة، وغرابة عار الإصرار الإنهزامى المذرى -إن لم نقل الخيانى العميل وكأننا فى دردشة وفضفضة ونزنزة حفنة من عواجيز الفرح وليس فى حرب- عار الفريق الأول رغم بدء تعالى أصوات بالفعل تدافع عن أسما وتهاجم نعيمة، فى مقابل تسارع المسلمين الهيستيرى لحذف ڤيديوهات خالتى ده من يوتيوب لأنها باتت جسم الجريمة الكارثى الذى يتهددهم. ..انظر مدخل النهارده تقيل الدم بتاع خالتى نعيمة، وانظر مدخل إمبارح خفيف الدم بتاع خالتى نعيمة. ..بالكومنتات: - الممثل الشاب أحمد السعدنى يدخل على الخط مدافعا عن أسما. - الجرأة إللى عليها الأقلية المسلمة أن كل ما يدوا البأف الأعلى على قفاه يقول كمااااان. بعض الشعب بيخوض المعركة بمنتهى القوة، والأغلبية ع الحياد مؤقتا لأنها مشوشة بسبب البأف، فى انتظار كلمة من مصدر الثقة الوحيد فى التاريخ وفى الوجود، الفرعون إللى ملو هدومه. أساسا السادات لجأ للإسلامجية علشان يضرب بيهم "الأفندية" كما كان يسميهم. يعنى تقدر تقول أهه كان فيه فايدة والسلام. المشكلة حاليا أن البأف الأعلى مستسلم للاتنين، اليسار والإسلام. يعنى خراب ثلاثى الأبعاد. أيوه بيبنى لهم مدن، أكبر ممول للإرهاب فى العالم وبلا منازع. ..نقاش. ..أيضا پوست بذات المعنى لهويدا طه واحد من مجموعة نقاشات حول أن رسالة أسما شريف منير وصلت لعشرات الملايين، نصر ما بعده نصر نشكر لكم حسن تعاونكم، هذا هو نصرها الحقيقى وليس مجرد أن هب الكثيرون للدفاع عنها وتعرية خالتى نعيمة. - لأ يا ستنا، حل اللغز ده أن أصلا الشنكوتى مسلم للنخاع وعدو للمسيحية وعدو لمصر. ..ميرى عبده ترى فى توافق نعيمة مع الشنكوتى فى أواخر أيامه أن نعيمة لم يعد فقط غير متطرف إنما أيضا شجاع. ..هنا أحدث مداخلنا عن الشنكوتى. - الفلاحين فانز خالتى نعيمة فقط لأنها بتتهزهز فى الكرسى وبتعمل إيقاع، لكن اسألهم فى أى شىء م إللى فى بالك ها يفتح بقه يقول لك إيه ويفضل فاتحه ربع ساعة. ده الفلاح بالظبط، موش اسمه فانز نعيمة على بياض كده. ..عزت يرى أن نعيمة حل مشكلة الاختلاف على تعريف الفلاحين أنهم الفانز بتوعه. - أيون، أنت لا تستطيع مهاجمة الغرب بمايكروفون مصنوع فيه، ربما كانت من أشهر ما قال فعلا، وشخصيا اقتباس زكى نجيب محمود ده كان من أول ما بدأت ع النت. ..أحمد جمال ينقل رأى الدكتور محمود فى نعيمة حسن سخر الأخير من وصول الغرب للقمر فرد عليه لولا هذه الاتصالات الفضائية لما كانت الملايين تملأ جيبك.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2607686065980414

3 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

يا عزيزى كلنا وسطيون ! … پوست مطول لمحمد عتمان يعرض ذات مقولات خالتى نعيمة التى وصفتها أسما شريف منير بالتطرف على ألسنة جميع المشاخخ من الكيوت جدا الأزعرية والإخونج ذوى الابتسامة الصفراء التى لا تفارق كلحتهم قط وصولا لأعتى أئمة القاعدة وداعش كعمر عبد الرحمن وابن تيمية وابن القيم وعمرو بن العاهرة الأرخص ، ويقول كلهم شاربين من ماجور واحد . … لو الكلام دمه تقيل، خفف على نفسك بمدخل إمبارح بتاع خالتى نعيمة .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2607651262650561

3 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

كنوات الإخونج شوية بؤسا بجد بجد بجد. شغالين رزق يوم بيوم 24 × 7 صفحة حوادث پيور ، سنين وسنين ولسه موش واخدين بالهم أن ده ملل وفشل ، والناس فى عصر النيتفليكس والمغضوب عليهم من هانى شاكر والضالين بتوع الپورنو ، اكتشفت فى الحياة حاجات أكثر تسلية بكتير من إللى كان موجود فى السوق أيام الواد بياع الجرايد بتاع اقرا الحادثة . بتاريخ الجمعة 1 نوڤمبر وحذفت قبل تنزيلى لها … حلقة من برنامج يدعى الشارع المصرى على كناة الشرج .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2607591792656508

… المزيد بالثيمة الفرعية هلاك الفقيدة ( مع قسم خاص عن خوارقيات الطفل المعجزة باصم عولة وعلى رأسها معجزته الكبرى أن أطاح بعصابة الإخوان خارج الطرطرة ، وآخر بعنوان بروطات عصابة الفقيدة سجل الشرج ، وثالث بعنوان كنترول الثانوية وحدوتة أوصطاظ هندسة المواد الذى واصل المسيرة المظفرة إلى أن أصبح لطخ الغمة ) ، بصفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب .

2 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

In defense of Asma Sharif Moneir. November 2019.

لو سمحتم ممنوع تعملوا زى المذيعة إياها بنت الممثل إياه وتتريقوا على خالتى نعيمة. ..بالكومنتات: - هه هه، بس هو ليه هنيدى بيقول وراها سر، بينما أى حد من أول مشاهدة ها يلاحظها؟ طب وحياة رسول اللات إللى ما فهمش لازم يفهم من انفجار الجمهور م الضحك بالتحديد فى الحتة لما اتلقلق فى الكرسى وحط إيده على سيالة الجلابية ومسح جوانب بقه وقال بسم قلة الرحمن الرحيم (دقيقة 11:00). ..أهم سطر جه فى البداية خالص: بيخوفوا بيها العيال. هههههههههههه، أنا كتبت كتير زمان عن التتابع ده، بس ما ضحكتش قد المرة ده، والتزييق إياه رجع. - واو. ..أحد مضيفى قناة تن يصعد الهجوم على نعيمة دفاعا عن أسما شريف منير. - إللى حصل حصل خلاص يا أختاه وخالتك راحت فى الكازوزة. ..أسما تحاول التخفيف من وطأة ما جرى قائلة إنها تمنت الموت بسبب ما تعرضت له من هجوم. .. . نقاشات مرحة حول تتابع مسرحية ألاباندا الشهير.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2604935229588831

2 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

تكسب يا أحمد موسى (دقيقة 31:00). صحيح أنا لاحظت أن بتاعة البتاع إللى اسمه للقصة بقية لبست أسود، بس ما اعتبرتهاش حاجة مهمة، لأن هى أصلا كئيبة ولبسها دايما جلاليب طويلة وغامقة. إللى لاحظته وكان ملفت طقم الكراڤتات السودة إللى نزل على كل سحن كل كنوات القسطنطينية، وها أحط رابط حلقة زعبوب البروطة الحبوب إللى قبل دى على طول يوم الجمعة ما فيهاش كرافتات أصلا وإللى رجع يلبسها حدادا على خليفته ومولاه البغدادى. ..إنما بصراحة أنك تجيب 3 خناشير من الجعيرة لبسوا أسود × أسود من فوق لتحت لجوا، فعلا جامدة شويتين. لكن يعنى كله عادى وبديهيات وما يستحقش الكلام أساسا، بس حبيت أحييك للعبة الحلوة. ..بالكومنتات: - ده بقى ما خلعش الأسود من ساعتها، قس على هذا كل زمايلنا الحلوين. ..كتكوت العربان المفوه. - الكآبة والقبح هى العادى بتاعها قبل وبعد نفوق البغدادى. ..المدعوة فيروز زيانى.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2605075929574761

2 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

أنا اتفوجئت بصراحة. ..كنت فاكره ها يدور حلزونة الإسلام العظيم ويطلع لنا كام سطر كرهان كريه وكام حديث حماضى، يرد بها على إللى بيقول الجهاد جهاد حتى لو ولى الأمر قائد الجهاد ده بيزنى ويلوط فى الخيمة إللى جنبك. اتفوجئت أنه نص ساعة يلف ويدور واخدها تريقة وخلاص، لدرجة أنى شخصيا شكيت فعلا أن مرجيحة دين اللات ما مفيهاش فى الناحية التانية حاجة تقول العكس. ..الشخة الإخونچ سلامة عبد القوى يعجز عن الرد بنصوص شرجية على شخة سلفى.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2604902599592094

25 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

وهل يا ترى المسلسل ها يقول أمه العاهرة البدوية من جبل أسيوط الشرقى رمته على كوم الزبالة ، وإللى أخده سجله ساقط قيد بعد كده ؟ ده –بالذات دراميا– مهم جدا لإقناع المشاهد كيف كان مؤهلا چيينيا ليصبح لاحقا پاپا العرب لقبه المفضل الذى اختاروه عنوانا للمسلسل ، يصبح نجاسة الپاپا المعظم شنكوتى الثالث پاپا الإسلام وبطريرك الكرازة المحمدية وسائر الفساطيط الصحراوية ، إللى أشهر أقواله مصر ليست وطنا نعيش فيه لأننا بدو رحل . … انظر ماراثون المتابعات الممتدة لسنوات قبل عقد من الآن عن جرائم الشنكوتى وتابعه بيشة على صفحة السياسة . … المزيد عن الجرائم الأحدث –خاصة من خليفتهما روفئيص– تجده بصفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب . … بالكومنتات : - الشنكوتى ربما غير كل الپاپاوات كافة ، هو عربى قح مسلم وعدو صريح لمصر وشعب مصر وحكومة مصر ، بس عموما بالنسبة لما تسمينه مقاومة موش مطلوب مقاومة ولا غيره ، شغلته روحانيات وبس ، وإللى رغبته يعمل ميليشيا لتطهير مصر من العرب والمسلمين يروح يتفق مع وزير الداخلية وها يدى له تصريح . … أوه يا أستاذتنا ، ده كلام يطول جدا وملأ كتاب عنوانه المسيحية هى الهرطقة ، بس الخلاصة أن الأرثوذوكسية المصرية رغم كل إرهاب أمثال كيرلس السفاح قاتل هيپاتيا –والآلاف غيرها هو وميليشياته– رغم كل هذا لم تستطع الابتعاد كثيرا عن الإيزيسية . نص الإعلان ده صلاة لإيزيس من مكتبة نجع حمادى ومنقول –من بين أطنان أخرى– ليصبح ثيئوطوكيات العذراء ، العذراء التى اخترعها بالكامل تقريبا السفاح المذكور نفسه ، بعد أن تيقن أنه لن يستطيع تحويل مصر للمسيحية إللى هى الپولسية ، تمييزا لها عن اليسوعية المجدلية الغنوصية وشبه المصرية . … آية  تقول أوسخ ما رأت له مدح عمرو بن العاص پاپا ابن حرام فعلا بس أغلب پاپاوات مصر خانعين وقارنهم بكهنة اليونان إللى دعوا للمقاومة القرن الفائت ، وخالد البرى يعلق أن هذا مثير للاهتمام جدا لأنه يصوب نحو إصابة مصر الفرعونية فى مقتل . - طبعا ، بس تعليقا عاما جرائم الشنكوتى ليست هذا الموقف أو ذاك ، إنما العنوان العريض جدا أنه اختلق كليا نسخة من المسيحية هى حرفيا يهودية مسلمة قائمة على الشريعة وسلطان الكهنوت ، النقيض التام لتاريخ الأرثوذوكسية المصرية ، بل حتى لمعاصريه العمالقة كيرلس السادس ومتى المسكين وچورچ حبيب بباوى . … رامز يقول رغم أية مآخذ على تواضروس جزمته برقبة المجرم شنكوتى ، الفارق شاسع بينهما مستشهدا بموقف كليهما من إسرائيل وزيارة المصريين لچيروزاليم . وسامح موريس يعلق : يا أستاذنا الحبيب دول بالظبط خارجين من فقرة الثنائيات المشهورة بتاعتك والتى أحفظها عن ظهر قلب واعتز بها أشد اعتزاز ، أنت عاوز تجيب واحد خريج القسم العلمى بتاع الشغل والكدح والفكر والإنجاز –تواضروس– قصاد واحد خريج القسم الأدبى –شنودة– بتاع المكلمات والبرطمانات والكذب والنصب والنفاق بالكلمات واللعب بالشعارات ، كيف يستوى الثريا والثرى ، تواضروس على عيوبه هدية السماء –حورس– فعلا للمصريين ، كلهم موش المسيحيين بس وجه فى وقت حرج أحوج ما يكون للعمل موش الكلام وبكرة الأيام ها تثبت ده قولا وفعلا .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2587468331335521

25 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

عند منتصف الليل تماما اختفت كل كنوات الإخونج فى ذات اللحظة بربطة المعلم فى ظروف غامضة ودون سابق إنذار وكأن الساتيللايت نفسه جات له ضربة شمس مات ، أو للدقة أكتر فيه إشارة نازلة وما فيش إشارة طالعة ، يعنى ربما القسطنطينية جت لها ضربة أيونات فاختفت من الوجود الإليكترونى ، أن ما كانش حاجة أسوأ لا سمح قلة . لغاية ما يبان الخيط الأبيض م الأسود ، موش عاوز أدخل موود الحداد والصدمة من دلوقت ، وأبتدى أفكر الواحد ممكن ها يعيش إزاى من غيرها ، كانوا كائنات لطيفة أليفة كيوت بتسمع كلامى وتنفذه بمنتهى الأدب والطاعة ، وكانوا أكتر حاجة مالية عليا حياتى . … عشرة عمر ها تلقاها على صفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب ، ولو كانوا ماتوا فعلا ما فيش غير نقول على حورس العوض ومنه العوض .

تحديث : صباحا : الحمد لقلة ، رجعوا . تقريبا الأمطار أثرت على مجاهدات أعمدة النور ] .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2586251544790533

21 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

Luxor Ankh monument, October 2019.

Sahar Nasr, the Egyptian Minister of Investment and International Cooperation, holds Ankh the Key of Life during a national celebration, 2019.

Ankh the Key of Life used as a symbol for an Egytian poultry farm business, 2019.

ده موضوع دقيق شوية . عيب فعلا يتحط شىء تقليد وسط آثار العالم الحقيقية ، هو من قلته ؟ أصلا المفروض الآثار الحقيقية تلف العالم ، نصب زى ده مهما كان جميل وحسن النية وضعه فى المكان ده بالذات إهانة لآثار مصر وقلة قيمة حقيقى . ونذكر بأمثلة كتير بدءا من الغضب على رفع تمثال رمسيس الأصلى من ميدانه لمجرد سبب بيئى لا يستحق فى نظر البعض ، لغاية السخط على انشاء هرم زجاجى لأنه مودرن أمام اللوڤر إللى لا هو ولا محتوياته تقارن كأثر بالأقصر . ولو كانت الحساسية المسيحية خطرت ببال حد فإنها تكفى سببا لاختيار أحمد موسى بالذات ، لأنه فوق مستوى الشبهات فى الموضوع ده ، إللى بالمناسبة هو الإعلامى الوحيد إللى بيحط السلفجية والإخونچ فى جملة واحدة ( كان بمناسبة فصل أكثر من 1000 مدرس وعملت عنه مدخل ) ، وأضاف لها من كام يوم وضع الأزعر والإخونچ فى نفس الجملة وكان بمناسبة تكفير دار الإفتاء لهم لأول مرة إطلاقا من جهة دينية فى مصر ( رابط الفقرة أهه ) . * ملحوظة : صدى البلد تحديدا وبأحمد موسى وأبو العينين نفسه كمان ، كانت قايمة نايمة فى الأقصر لها يومين على الأقل كلها تمجيد ودعاية للكشف الجديد . فى المقابل بيذيعوا أغنية تتباهى بفرعونية مصر لكن داخلها كلمات تصالحية مع العروبة والإسلام . طبعا شىء سخيف وحاجة تغيظ لكن ده أقصاهم حاليا ، تناقض محتاج وقت ومجهود طويلين ، خاصة وأن مجرد إعلان سحرة فرعون انتسابهم لفرعون هو اعتراف ذاتى منهم أنهم كفرة كفرة كفرة ( على فكرة رحلة الأقصر كانت بالتوازى مع رحلة وحلقة أخرى لنفس البرنامج شبه مكرسة بالكامل للبابا تواضروس ) . … بالكومنتات : - ده إشكالية أخرى غير تقليد الآثار فى بلد الآثار ، شايفينه تسامح وتقارب وكده . الأولى من البتاع السعودى ده بمراحل أن هيكل الأقصر إللى عمل مشكلة مفتاح الحياة دى ، هو نفسه جواه جامع . لكن من يفهمون بالصوفية يعتبرونه كفرا صارخا بالإسلام ، حتى بدون أن المولد ده هو الوحيد فى مصر الذى يحيى الطقس السنوى لرحلة مراكب الشمس أو شىء من هذا القبيل . الشعب المصرى قاوم الإسلام بألف طريقة وطريقة ليس آخرها ما يصفه المشاخخ بالحجاب إللى عاوز حجاب . … بلحة ده فيه كل البدع والجرائم ، لكن عند الفرعونية بيترعب منها أكتر من رعبه من كل الآخرين بما فيه رعبه الهائل من ضله ، والدليل أن كل احتفالاته فرعونية . … باختصار كده، إللى بيدور على مسح كلمة الإسلام من مصر بطرقعة صباع نقول له انسى ، ده لن يحدث إلا بإبادة جذرية لما أقله 5 ملايين جرثومة اسمهم الأقلية العربية . وموش حشرة زى بنقسمه هو إللى ينتظر منه يعمل كده . … لأ ، الأقلية المسلمة لا تزيد عن 2 مليون ، أقصد كل الأقلية العربية . … بس موش معنى كده أنه زى ما بتقولى عربى ، هو مصرى عادى أى ليس من السلالة الخاصة أصحاب المؤهلات القيادية الحورسية . شخص عادى لما اتحط فى موقع فوق إمكاناته بسنوات ضوئية ظهر كمتسول واطى دنى موش عارف يعمل إيه أصلا . … هه هه ، بنقسمه لو عربى كان اتصرف بطريقة مختلفة تماما غير الغلب والعبط إللى هو فيه ده . … ذات النقاش يتواصل لكن حول نصب سعودى بالأقصر . - ما تحارب لنا أنت الإسلام أحسن من أحمد موسى ومن أمن الدولة . بس ع الأقل ممكن دلوقت تطلع هنا أو غير هنا فين قال شعب الأقصر ذو طبيعة خاصة ، وإيه هى البطحة إللى تخللى حد يفهم أن قصده أنهم مسلمين وكافرين بالآثار الأصلى والتقليد سوا ؟ … نقاش حول من اعتبروا أحمد موسى معادى للمسيحية وما هى بالظبط الطبيعة الخاصة لشعب الأقصر . - تقول إيه بقى فى الذميين الانسحاقيين ، إللى ما حدش جاب سيرة المسيحية إلا هم ، صمموا أنه رمز مسيحى وأن الاضطهاد 100 فل و14 ، وهيييييه آدى يا ولاد معركة تانية اتنكحنا فيها بالضربة القاضية . كل المطلوب كان نقله فى مكان تانى ، وده حتى غلط ولو مدخل المحافظة موش بس المدينة ، لأن المفروض كله يكون آثار أصلية . الأهم ابقى قابلنى إن جرؤ مسئول بعد كده يستخدم العنخ فى حاجة أو حتى أى شىء فرعونى ، طالما سيصور كنصر للمسيحية موش كنصر لمصر . … هانى مترى يعدد كم استخدم هذا ’ الصليب ‘ فى الفترة الأخيرة كثيمة معمارية فى العاصمة الجديدة وغيرها أو فى الاحتفالات القومية . - بالراحة شوية ، أولا مين إللى نقد ؟ وكل واحد منهم قال إيه بالضبط ؟ مثلا نسأل أحمد موسى والريس بتاعه أبو العينين وبقية برامجهم كان لهم أيام فى الأقصر يا ترى كانوا بيقولوا إيه فى بث شبه متواصل ؟ أو البقية الباقية من القناة إللى كانت بصحبة البابا فى رحلته كانوا بيقولوا إيه ؟ أو مثلا نسأل إللى اعترضوا على شيل النصب قالوا إيه ، بالظبط برضه ؟ … ساعتها ممكن نعرف منين بتزيد قوة الإسلام ، ده لو اتفقنا أصلا على أنها بتزيد أو ما بتزيدش . … الشيخ زايد ؟ هو كل ما نتكلم فى موضوع نطلع لموضوع تانى ، نهضة البلد قصة كبيرة ، ومناقشتنا هنا إللى بيدافعوا عن المسيحية –وإللى غالبا مختطفين ذهنيا بأغلب كلام الإخوان– وهل بيساعدوا فى نهضتها ولا فى خدمة أچندة الإسلام والدخلاء العرب ؟ … نفس النقاش يتشعب . - أولا صديقنا –هانى مترى– بيقول الصليب كتريقة على إللى شايفينه صليب ، وثانيا الاعتراض العنيف بتاعى على لهلوبة القروض ما لهوش علاقة بعلمانيتها أو بشخصها أو شخصيتها ، وثالثا بنقسمه منبطح لشخة الأزعر وغيره وذليل لكل حثالات العالم وجعان عاطفيا بيلوط مع طوب الأرض لكن ده ما يعملهوش عربى أو عدو أو نعمل نظرية مؤامرة أن الفرعونية بيخفى بيها خطة لتعريب وأسلمة البلد هو فقط ابننا إللى طلع خايب ، رابعا معظم كلام أحمد موسى مثلا عن أميركا وإسرائيل غلط بس ده ما يخلليناش ننكر دوره العظيم وشجاعته ، أخيرا أبو العينين بيتوضى ويصلى وحاطط حاجات دينية على قناته بس ده موش معناه أنه مسلم . … ابننا أو عربى دى مسألة چيينية موش إحنا ولا حتى هو إللى يقول . أنا قلت لو عربى أو مسلم كان اتصرف بطريقة مختلفة غير الخيابة إللى هو فيها ، وهانى ڤيكتور أضاف حاجة بسيطة ، لو عربى أو مسلم كان أعلن الحرب على إسرائيل والمصريين أرواحهم وفلوسهم لا قيمة لها عند زعيم العرب إياه القديم أو عند غيره القادم . … لأ ، إللى بيموتوا فى الحرب عشرات أو مئات الآلاف . أما لو هو مسئول عن قتل الآحاد دول ، فده لأن قرار إبادة بدو سيناء كليا بالأسلحة الكيميائية أكبر منه ، موش لأى عيب تانى فى المواجهة . … الجزء الأخير من النقاش مع هانى مترى حول بنقسمه كان اقتصاديا بحتا وتم عمل مدخل مستقل به لصفحة حلفنا الستراتيچى ، لأن بالتوازى بعده فوجئنا خبر مثير من الست وزيرة السياحة التى أشير لها بالصدفة فيه . مرة أخرى نفس النقاش يزداد تشعبا . - هه هه ، موش بعيد يطلع لك حد يقول لك مليان أخطاء لونه وحش ومعمول من الجبس موش من الجرانيت وتشويه للفراعنة ، إن ما كانش ها يقول كمان مؤامرة سلفية خفية ضد الهوية الفرعونية . … عبد الكريم يشارك بصورة تمثالين فرعونيين كبيرين على جانبى بوابة لإحدى الوحدات المحلية لقرية بمركز تلا منوفية ، ثم يضيف بعد قليل سيلا من الصور –إحداها أعلاه– واضح أن معظمها التقطها بنفسه تثبت الانتشار الواسع لثيمة مفتاح الحياة وغيرها من الرموز الفرعونية وسط أهالى مختلف محافظات وسط الدلتا ، ويعلق إن الأمور تتطور على الأرض بأسرع مما يتخيل جمهور الإنترنيت ، تطور يراه حثيثا وإن جرى فى بطء وهدوء نسبين انتظارا فقط للوصول للحظة الحرجة أو ظهور فرعون ملو هدومه . - موافق على كله خاصة الكلام عن التشبع بالطقوس والنهاية غير تامة النضج لطرطرة الإخوان ، لكن عدا هذا المصريون لم يرحبوا بالإسلام قط ولا شافوه خلاص من حد ، لا كنيستهم ولا حكامهم ولا كنيسة ولا حكام غيرهم ( أسطورة سلفية لا يرددها حتى الإخونچ ) . المقاومة كانت وظلت قائمة بالعنف وبدونه ، ومن الثابت أن مر قرنين على الأقل لم يعتنق فيهما أحد الإسلام وإللى معلوم طبعا أنه اعتناق مجرد ستيكر لا أكثر فى كل الأحوال وكل القرون ، وسيظل كذلك لحين اختفاء الإسلام برمته من الوجود . … جابر كتب تعليقا على پوست آخر أيضا يزعم ولو جزئيا رضوخ الشعب المصرى للإسلام : حركة التاريخ فيها العجب ، بمعنى أن الاسلام كدين والقرآن ككتاب لا يمكن كان إمكاناتهم ترشحهم لأنهم ينتشروا بالشكل ده وفى كل الأماكن والقارات دى ، وأى دارس للتاريخ ومتأمل فيه ها يلاقى أن سبب انتشار الإسلام هو أقدم من وجود الإسلام نفسه . السبب هو تبنى الإمپراطورية الرومانية للدين المسيحى ، فظهر الإسلام وكأنه بديل للقهر الإمپراطورى العالمى . انتشر فى مصر بمبدأ عدو عدوى صديقى ، حتى ظهر الپترول فى جزيرة العرب فتعقدت المسألة بشكل أكبر . موش شايف حلول نظرية أو فوقية خصوصا أن الشعب المصرى تشبع بالطقوس ، ولو كان نظام الإخوان استمر لسنوات بتطبيق واسع للنظام الإسلامى المتخلف ، كان ها يبقى فيه أمل لثورة فكرية ضده . الطريق طويل ومحتاج صبر وأجيال وخطة وإرادة . - لكل من كتب هنا أن القمنى ليس إلا حشرة بالنسبة لخليل عبد الكريم ، أقول دى مرحلة تيجى كمان شوية ، احتفلوا حاليا بالحدث التاريخى أنهم اتكتبوا سوا فى پوست واحد . … ملحوظة : القمنى حشرة موش بمعنى صغير ، إنما بمعنى عروبى عدو لمصر ومسطرته هى الهلال القحيل وإلهه هو البعل . … حقد ؟ مين ده إللى ها أحقد عليه ؟ يا أستاذة كل كتبه بتدور على آلهة لآلهة المصريين سرقوها منها ، وعلى حضارة لحضارة المصريين سرقوها منها . إزاى آسيويته دى موش واضحة ، جايز أكون بأشوف أشباح .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2579449108804110

17 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

أنا رديت على الكلام ده قبل كده ، موش الصح تغير الفلاح المصرى ، الصح تغير مسيرة ’ التقدم ‘ نفسها . هى إللى كانت غلط والغرب رايح فى داهية زى ما إحنا شايفين . أما هو فهو المسطرة إللى كل الحضارة لازم تقيس نفسها عليه ، موش تهاويم المثأفين همج الباستيل الشيوعيين زى ڤولتير وروسوه وكل الأوساخ . ثم كل المثالب المذكورة دى لا علاقة للفلاح المصرى ولا لأى مصرى بها ، دى إجراميات الأقلية العربية ، 1919 و1952 و2011 . ده ناهيك أنه لا قبل مسيحية پولس هى إللى قبلته موش هو إللى قبلها ، وطبعا لا قبل أى إسلام بمعنى إسلام ، ولا يزال إيزيسيا معتيا قحا ، إحنا ها نحكم بالستيكرات ولا إيه ؟ … مقاومة التغيير خصلة مهمة فعلا ، وخصلة رائعة ولأمنا الطبيعة المثل الأعلى ، التطور قاتل البطء . عكس هذا هو انقلابات المثأفين السريعة التى لا أسرع منها إلا فشلها وسقوطها وتكون محصلتها عكسية ، أما البطىء فوحده الذى يمكث فى الأرض . وآدى إحنا شايفين ترامپ فى لحظات بيشوط حاجات تخيل البعض أنها مسلمات راسخة بل ومؤبدة ، إلا أنها بقاليل زبد يذهب جفاء لأنها شم كلة معادى لقوانين الطبيعة . أيضا سؤال دور الحاكم سؤال جوهرى . كثير مما نراه باستعلاء هائل على الشعب خنوعا وتأسلما وموش فاهم إيه ، فقط هات فرعون ملو هدومه ومحل ثقة حقيقية موش مجرد رغاى أهطل ( افتكرناه فرعون طلع موسى ) ، وها تكتشف أن الشعب وحوش وميليشيات تفترس الأقلية العربية فى الشوارع ، ومن غير حتى بالضرورة الفرعون يفعل شيئا هو نفسه ، فقط الشعب يعرف أن له ضهر موش أولئك المخنثين إللى ابتلينا بيهم ومسلمينه تسليم أهالى للأزعر وغيره . اقتصاديا ذات الشىء ، جمال مبارك وفريق الأحلام عملوا نمو ذهبى حقيقى حقيقى ( تقانيا يسمون الناتج الداجن الإجمالى ومن ثم النمو ’ حقيقية ‘ حتى لو كانت مدن أشباح وفلوس مطبوعة وقروض وديون لأجيال وميراث بطالة مقنعة ، دون تفرقة عن المشروعات التى تحقق ربحا مستداما ، كله اسمه ناتج واسمه نمو ) ، جمال لم يستورد شعبا من الخارج ليصنع هذا النمو النوعى بالنسبة الخرافية 8 بالمائة ، إنما بذات هذا الشعب البليد الكسول الذى نسبه بكل اللعنات 24 × 7 ولا يهتم حتى بالتعليق ، بل عادته أن يجارى كل كلام . جربها بنفسك قل شيئا لإنسان بسيط يوافقك ، بعد دقائق قل له العكس سيجاريك أيضا . هذه سمة أصيلة فى شعب إيزيس –شعوب الحضارة– ’ وعيه ‘ صفر ، فقط يستشعر الأشخاص والأمور باستخدام غرائزه الچيينية لسبب بسيط أنه لا يملك سواها ، لا شأن له فيما لا يفهم ، هو لا يفهم أصلا ، ولولا أن هذه صفتهم لما نشأت الحضارة من الأساس . مرة أخرى هذه وظيفة القادة –الفرعون وأركانه– الحورسيون . أما لو شايفين الأوروپيين ناس لميعة وبتفهم فنبشركم أن بعد البريكزيت كله ها ينكشفن ويبان وعصر النياندرتال الثانى قادم فى الطريق . … نقاش . … بالكومنتات : - حاليا ما فيش حاجة اسمها نمو ، عيب حد يقول كلمة زى دى بما فيه الشيوعيين إللى فى العقد الأخير مسكوا المؤسسات المالية العالمية ، من 2011 انكمش اقتصاد مصر للنص . 8 بالمية دى معجزة اقتصادية بكل معنى الكلمة ، لم يفقها فى تاريخ مصر الحديث إلا تأسيس الإنجليز للبنك الأهلى . كان ممكن يستمر طبعا بنسبة أقل شوية أو أكتر شوية لو البلد كانت تحت حكم عسكرى حقيقى بنحاس أصفر على الأكتاف ، موش ماسكها خول أول كلمة قالها بعد 25 يناير الاقتصاد أخطر من أن يعهد به للاقتصاديين ، انقلاب طير بيه ابنه من الحكم ، وبعد أسبوعين طار هو نفسه . … سؤال عن ماذا لو استمر جمال مبارك .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2571806336235054

14 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

منعش ! … ومليون تحية لشجاعة أبطال مباحث أمن الدولة . * بس ملحوظة : إسراء دى هى إللى تدخل شخصيا وأفرج عنها الخول مبارك فى أحد أشد اللحظات حساسية ، ومع ذلك لا يزال هناك من يقول مبارك أنقذ البلد . أومال لو كان عاوز يدمرها كان عمل إيه ؟ يعمل إيه أكتر من يقول فى 28 يناير الاقتصاد أخطر من أن نعهد به للاقتصاديين ثم يفر كالجرذ لشرم الشيخ دون أن يطلق رصاصة واحدة دفاعا عن نفسه ضد العصيان العربى المسلح ؛ العصيان الذى من كوارثه –على سبيل المثال لا الحصر– تريلليون دولار خسائر لمصر ، ما بين مباشرة وما بين فرصة ضائعة فيما لو استمر –ولا مؤاخذة– ’ الاقتصادى ‘ جمال مبارك ومعجزته الاقتصادية نمو 8 بالمائة سنويا دهب مصهور ( يعنى مشروعات بتكسب موش تنمية بمدن أشباح وفلوس مطبوعة وميراث ديون وبطالة مقنعة ) ، ومنها طبعا –ضمن ذلك المثال لا غير– كارثة ابتلائنا فى خاتمة المطاف بذلك الأحط خنوعا ومذلة الواطى الخائن الصريح كما يدل عليه اسمه ، بنقسمه . … پوست يفصل صنوف التعذيب التى تعرضت لها المدعوة إسراء عبد الفتاح .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2563302563752098

9 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

المرة الجاية ها يقول لهم ادخل الحمام ، اقفل على نفسك ، زعق ، ابعت لى الڤيديو ، وتأكد أن مجيدة 2 دى ها تشيل بنقسمه . … ابن المقاول يحدد مكان المظاهرات القادمة : ع السطوح !

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2554602864622068

8 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

بالتحديد أكتر 6 أپريل الذراع الماركسى لعصابة الإخوان هم دول إللى رشوا المتظاهرين بالنار من فوق الكوبرى . أو بالتحديد أكتر وأكتر القتلة خلية فلوباتير ومتياس فى عصابة 6 أپريل ، ويعرفان بالذراع الكليروسى لعصابة الإخوان . … أما الجيش إللى داس المتظاهرين ، فداسهم لما حاول يهرب من القتل فى قلب مدرعاته ، ولو أى ڤيديو اتعرض أطول نص دقيقة قبله كانت ها تبان الصورة كاملة . نفس قصة الإعدام الميدانى لجربوع الڤييت كونج ، إللى الإعلام العالمى قدمه كأيقونة ضحية مسكين من خلال ببساطة أنه جاب مشهد الإعدام وما جابش إللى كان حصل قبله بنص ساعة . … نقاش على هامش إزالة شاهد قبر قتلى ماسپيرو الذى يتهم القوات المسلحة بقتلهم . … بالكومنتات : - بالظبط . … جابر يقول نفس بكائية رابعة ينسى المعتدى فعله ويسقط إجرامه على المعتدى عليه . - لأ موش قصدى دى ، من كام شهر فى حوار تليڤزيونى كان سؤال صريح من تحمله مسئولية ماسپيرو، الپاپا رد بوضوح مباشر جدا الإخونچ . … هانى ڤيكتور يقول الكهنة غرروا بالمسيحيين وكانوا أول من هرب فقط يذكر موقفا شجاعا لأب اسمه فليمون وقف ضد التيار ودافع عن جنود الجيش ، لكن بعد ذلك يضيف أن الپاپا لربما كان استسلم لحنجورية الكنيسة لولا ضغط الجيش لإزالة اللوحة المسخرة .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2550386008377087

8 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

فى وزارة التعليم سلفى يعنى عربى يعنى غير مصرى يعنى عدو ، ده عند أحمد موسى عند الدقيقة 01:40:00 ، لكن إيه موقف شرابة الخرج إللى اسمه بنقسمه من السلفجية ، ثم إيه موقف الاتنين من مئات آلاف مشاخخ الأزعر الشرير ، وضعهم إيه بالظبط فى أغنية 30 يونيو إحنا شعب وأنتم قبائل عربية ، عدو ولا حبيب وندفع لهم مئات بلايين الجنيهات كمان ؟ … نقاش على هامش فصل وزارة التعليم لأكثر من 1000 مدرس إخونچ .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2550185571730464

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية البربور الخائن وحتمية تحييده بعيدا عن كل ما يمت للشأن الأمنى بصلة —أو : ما هو اسم الحاكم الفعلى لمصر ( مع قسم خاص عن البربور عميل الفقيدة وآخر عن أحمد موسى فاشى مصر الجميل ) ، بصفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب .

6 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

الإخونچ الكبارة اللذوذ بيقول ( الدقيقة 31:00 ) ، ما فيش فى التاريخ بلد طرد الاستعمار الغربى إلا بقوة السلاح ، باستثناء شعب واحد لم يضرب قط طلقة واحدة ضد المحتل : مصر . … يا خوفى يا بدران يكون زى ما بيقولوا المصريين والإنجليز قرايب ، چييناتهم واحدة وطابخينها سوا ضد العروبة والإسلام ؟ … ندوة تقارن بين سعرتى 1919 و2019 ( أى وحياة رسول اللات عنوانها كده ) ، للمدعو حاكم المطيرى .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2546717645410590

4 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

U.S. Monarchy flag as suggested by The Guardian, October 2019.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

فضيحة الإمام الأكبر شخة الجامع الأزعر الشرير اشتهر يا منز ، بقى بيتعمل له إعلانات فى الصحف العالمية ، وكمان پاميلا جيللر بقت بتكتب عنه . … تكبييييير ! … إعلان معلوماتى بالبوستون هيرالد حول بالأخص رأى الشخة المدعو الطيب فى اليهود .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2542814145800940

… المزيد بالثيمة الفرعية الأزعر وأوقافه ها أو أو أو أو ، بصفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب .

3 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

فضيحة الإمام بيدى قفا جديد لبنقسمه ، عادى جدا ، لا أول مرة ولا آخر مرة ، بس المرة دى الحجة عجيبة شوية وجديدة جدا : الإسلام لا شأن له بالصياصة . … شخة الأزعر يرفض إصدار بيان تأييد لبنقسمه فى محنته العظمى المسماة سعرة ابن المقاول . … انظر مداخل أن لا مستقبل جدى لأى مشروع للحداثة فى مصر بدون إبادة الأقلية العربية ، هذه التى بعد الفتك بالفقيدة صارت جحافل مشاخخ الأزعر هى من تتولى قيادتها .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2540811676001187

… المزيد بالثيمة الفرعية الأزعر وأوقافه ها أو أو أو أو ، بصفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب .

2 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

Meqmeleen zei Rasoulhom TV, September 2019.Meqmeleen zei Rasoulhom TV, September 2019.

الإبداع واضح ، واحدة جمهورنا الكريم والتانية جمهورنا العزيز . اسم البرنامج كمان مختلف . … انظر مداخل صفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب على الجدوى الصفرية لكنوات الإخونچ ، ونصائحها المبكرة لهم بإغلاقها وتوفير الفلوس التى يجمعونها بالكاد من وقوف بناتهم ونسوانهم تحت أعمدة الإنارة فى القسطنطينية يعرضن أنفسهن مقابل 5 ليرات لليلة ، كلها بخلاف نصيحة 30 يونيو نفسه الأصلية أن حاولوا تخفوا نفسكم خالص دلوقت وفوتوا علينا بعد 70 سنة جايز تكون الناس نسيت إيه هو الإسلام . … تعليقا على پوست ساخر لنجلاء الباز محوره الصور أعلاه .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2540749626007392

… المزيد بالثيمة الفرعية هلاك الفقيدة ( مع قسم خاص عن خوارقيات الطفل المعجزة باصم عولة وعلى رأسها معجزته الكبرى أن أطاح بعصابة الإخوان خارج الطرطرة ، وآخر بعنوان بروطات عصابة الفقيدة سجل الشرج ، وثالث بعنوان كنترول الثانوية وحدوتة أوصطاظ هندسة المواد الذى واصل المسيرة المظفرة إلى أن أصبح لطخ الغمة ) ، بصفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب .

1 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

أتصور كل الموضوع أن الصرصور الأحدب يطيق أى حد فى الدنيا يعمل سعرة ، إلا لو يكون فرقع لوز زيه ، داود إللى قهر جوليات ، حبكة درامية شايف لنفسه حقوق ملكية فيها ، موش أكتر . المهم أن حقوق الملكية انتهكت فعلا وإللى كان كان ، بما فيها حتى –وهو الأدهى– سرقة ذات النهاية السعيدة فرقع لوز لا يقهر التايتانز أبدا . ده السر أنه خلع هدومه وشعره وأظهر نحالته وحدبته ، الحدبة إللى يا ما اعتبرناها من اللحظة الأولى تماما لظهوره ماركته المسجلة ( عادة سيئة عندى أن أبحث أول ما أبحث فى السعرجى عن العاهة البدنية التى جعلته هكذا ، ربما لاعتقادى فى الترابط الوثيق بين العاهة وغيرها من الچيينات ) . حدبة طالما حاول إخفاءها ، لكن اليوم أفاقه ابن المقاول فجأة على أنها asset لا نقيصة . الفكرة ككل أن وضع خطوطا كثيرة تذكرنا بمدى قزميته لعلها تستجلب ظلا شاحبا من بطولة توراتية ، لكن ما حدث أن استجلبت حمولة هائلة من الإحساس بالعته ومشاعر الازدراء أو فى أفضل الحالات الإشفاق ، وبرضه موش أكتر . … تعليقا على تحليل مطول لخالد البرى للأسباب التى ربما دفعت الصرصور الأحدب لمعاودة الظهور . … بالكومنتات : - هه هه ، شكل ڤيديوهاته أنه بعد إله ونبى ، حاليا قبل دور مؤلف فى ظلال الكرهان النسخة المحدثة . … خالد البرى كتب معلقا : دراما أظن لو دورنا فيها نراها مفتوحة على كل الاحتمالات . منها الاحتمال ده ، ومنها احتمال الاضطراب النفسى . حاليا الاتنين موش بعاد عن بعض فى شخصية الإسلامى –الإله الصغير– خصوصا لما يسلط عليه الضوء كنبى ، ثم يتوقف الوحى وينفض الحواريون ، ويكتشف أن حتى شخص بمكانة مسيلمة قادر على أن يصير النبى الجديد . … محتاجة رواية يا أستاذ مدحت . - نظرية برضه . … بعد نظرية داود وجوليات ونظرية حماضة ومسيلمة وقطب ، جابر يأتى بنظرية ألفريد نوبل : أيوه ، هو فاكر أنه إللى اخترع كلمة ثورة وأضافها للقاموس . وبعد ما أوهم نفسه أن أى حد يستخدمها ، شاف أن من واجبه يمنعه من منطلق شعوره بالذنب لبشاعة اختراعه . متقمص شخصية ألفريد نوبل ، إللى اخترع الديناميت وندم على اختراعه فعمل جائزة دولية للسلام ، من منطلق شعوره بالذنب وحزنه لما قد يلحق بسمعته بعد وفاته . وائل عنده نفس العقدة دى ، عقدة الذنب إللى بسبب ما يتوهم أنها اختراعه ، الثورة . لكن أول ما اتقبض على أخوه ، أرسل رسالة لابن المقاول يتفق معاه علشان ينسقوا على طريقة أفضل لاستخدام الديناميت ، قصدى الثورة .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2544276975654657

27 سپتمبر 2019 ( الپروفايل ) :

Saarat Ibn Al-Meqawel comic based on the movie Sleeping in the Honey, September 27, 2019.

موش عارف أقول إيه عن ملحمة ’ النجاح الباهر ‘ للشرطة المتجلية فى كل هذه الحشرجات المبحوحة للفرخة المدبوحة فى الڤيديو ده . أنا مخى على قدى محصور فى حكاية أن الچيينات هى البداية وهى النهاية ، وبدون إبادة الأقلية العربية ها نفضل فى النزناز ده لغاية يوم القيامة ، وفاهم أن المظاهرات والاعتصامات والإضرابات مجرد فرصة ممتازة لاختبار مدى صلاحية مخزون الأسلحة الكيميائية ، موش أكتر . … الشرطة بقى بتفكر بطريقة مختلفة ، حاجة اسمها الهاى تك ، العكس 180 درجة من التقنيات البدائية إللى بأفهم فيها . عارف ليه السويس ما فيهاش صريخ ابن يومين مفرد تظاهر النهارده ، السبب الكاميرات إللى ملت البلد من فترة وتقنيات التعرف على الوجوه وارتباطها بقاعدة بيانات الرقم القومى ، وكانت فرصتها اشتغلت بنشاط مع مظاهرات السبت إللى فات . أو عارف ليه كل المظاهرات هفأ فى بقية الأماكن ، علشان عربيات رصد الاتصالات وعلشان تفتيش تليفونات المارة ووسائل الرقابة الإليكترونية المختلفة . نتيجة كل ده أن بدلا من قتل كام 100 ألف عربى لو سابوهم يتظاهروا ورشوهم بالمبيدات ، ومن الصبح تبتدى مصر على نضيف ، أنا دايخ على أى شىء يشفى صدور قوم كافرين ، موش لاقى ولو حتى عبوة غاز من بتاع الدموع ، ما فيش خالص ، الجرب بمجرد ما يشوفوا ظل عصاية شرطى يهربوا للجحور . … أما الكرنڤالات الحاشدة والحفلات الليلية البهيجة تأييدا وتأكيدا لعلو كعب بنقسمه فوق العدو المسلم والعربى ، فرغم أنها محترمة جدا طبيعية متوقعة جدا وطبعا برمجة چيينية إجبارية لدى شعب إيزيس ، لكنها لا تشفى شيئا يذكر ، لأن من يحتفون به كائن مخنث تافه وضيع عديم القدرات وأبعد ما يمكن عن وصفه بحورس أو بفرعون . رغم البهجة اللحظية ستظل الأحوال تتردى وتتردى خاصة اقتصاديا ، ما لم يتحمل حور محب وجيشه مسئوليتهم التاريخية ويقيمون ما نادت به السهرة الكرنڤالية السابقة والتى عادت لتمثل فى الأذهان بقوة اليوم ، حفلة 30 يونيو 2013 وما طالبت به من حكم عسكرى صريح مباشر مطلق وطبعا يمينى ومؤبد . أنا كلما جاءت أمامى فرصة لمراجعة بيان انقلاب 3 يوليو ، أذهل كل مرة كيف لم يكن به حرف واحد يشذ عن دائرة الخيانة العظمى ، التحدى الصريح لإرادة الشعب بخرطبيطة طريق وحكم متنى منطخب ومفوسسات وتولة متنية حتيسة إلى آخر السقم ده إللى سأمه ولفظه الغرب نفسه ، أو باختصار 3 يوليو انقلاب متنى به كل ما هو النقيض تماما مما كان يثقب آذاننا فى الشوارع قبلها بثلاثة أيام . … م الآخر ، نحتفل آه ، أكيد ، بس ما حدث ليس نجاحا وليس باهرا ، فقط مجرد مسكنات وتظل الجايات أكتر م الرايحات . … بالكومنتات : - ليه مستبعدة فاكتور أنهم عاهات بدنيا فى الأصل ؟ … نجلاء الباز تفيض فى وصف ثقل دم الخرفان والكلجية وتفسره بأنه إسقاط نفسى لاضطرابهم الداخلى على المجتمع ككل . - محمد رمضان نموذج للى مصدق الإسلام جدا رغم أنه غير مسلم بالمرة وطبعا أقصد بالإسلام الإسلام وليس الصوفية مثلا . التناقض ده برهان مدهش على المناعة المصرية ضد دين العرب ، لأن المعتاد أن الإنسان المصرى لا يترك نفسه إلى أن يستغرق هكذا مثله فى الأجواء السلفية إنما لا يشغل الدين كل هذا الاهتمام ويكتفى به كمجرد شىء هامشى فى خلفية تفكيره . … سامح يقرأ فى مقولة محمد رمضان أنا كمواطن أنا مال أهلى بالاقتصاد أنه يقول الاقتصاد أخطر من أن نعهد به للمواطنين وهو ما يؤكد انتقادنا لصاحب مقولة الاقتصاد أخطر من أن نعهد به للاقتصاديين . - ههههههه ، شكرا للصورة أعلاه مشاركة للمشهد المصرى .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2529010197181335

26 سپتمبر 2019 ( تفاعلات الپروفايل ) :

Egypt from the perspective of a Sephardi Jews, September 25, 2019.

ده عايش فى مية البالوظة ، لو بص ع الأخبار ها يعرف أن بلده بدأت تجأر من بكابورت الديموقلاطية إللى هى غايصة فيه لحد شوشتها . … نقاش حول توييتة لإسرائيلى يقول فيما يبنى بنقسمه القصور نحن نسجن رؤساء الوزراء من أجل قيمة وجبة طعام . … بالكومنتات : - تحياتى ، وشكرا لتوضيح مصدر توريد الكلة . اللعنة على كل السفرديم ، خاصة من كانوا فى مصر من نوعية يوسف قطاوى ويوسف شيكوريل ، أشياع العربى المأفون طلعت حرب بتاع بنك مصر ، رجوعا لكل لتاريخ اليهود القدامى مع مصر إللى كراهية القصور برمجة چيينية عندهم أصلا . … الصديق حيدر راشد ينبهنا أن هذا المدعو إيدى كوهين من أصول حلماوية والتى يصفها بذروة القنعرة . - أنا لم أتوقع كل هذا الاهتمام بمعرفة خلفيات هذا الشخص . فقط أول ما وقع بصرى على الاسم كان مألوفا وفهمت أنه ذلك الصحفى أو شيئا كهذا الذى كثيرا ما تستشهد به كنوات الإخونج أو ربما الجعيرة أيضا ، لكنى لم أهتم بأكثر من هذا أو ربما أبحث عنه لاحقا . المهم أن سعدت أنه معروف أكثر لدى الصديق حيدر وأشار لجذوره وبلده الأصلى فإذا بها منطقية جدا . طبعا لا غرابة بالمرة أن إسرائيل تعج باليساريين الخونة عملاء العرب ، ويكفى نجاحا لهم أن معمعات لعبة الصياصة إللى عاملينها تشل إسرائيل عن توجيه ضربة عسكرية ذات شأن لأعدائها طيلة السنوات الأخيرة وغالبا فقط بسبب الخلاف على دفع تمن ساندويتش . … الصديق غنيم يضيف لنا المزيد عن المعلومات عن صنف الكلة الإسرائيلى المنحدر من أصول شامية .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2527036320712056

26 سپتمبر 2019 ( تفاعلات الپروفايل ) :

وحياة رسول اللات هذا ما يسمى العقل الإبداعى ( على الأقل مقارنة بإيڤرى سكريين الذى عادة لا يتجاوز خياله أن المظاهرات فرصة جيدة لاختبار صلاحية مخزون الأسلحة الكيميائية ) . … تعليقا على پوست لجابر من 7 مقترحات لما أسماه جمعة النفس الاخير للإخوان ومراكيبهم ( ولأنه أيضا جمعة الفرصة الأخيرة لنا لأنهم لن يتظاهروا ثانية أبدا ) : الشرطة تتراك الشوارع والميادين وتحمى منشآتها فقط ، الجيش يحمى المنشآت الحيوية ، سويداء القلب وبدون تحذير لدى أى اقتراب من هذه المنشآت ، الاكتفاء برصد وتصوير الأفعال التخريبية بالدرونز والهليكوپتر والمناظير والتصوير بعيد المدى من على أسطح العمارات المطلة على الميادين الرئيسية ، أجهزة على أسطح هذه العمارات ذات قدرة عالية لاطلاق إشعاعات مؤينة لفترة طويلة تصيب المتظاهرين بأمراض سرطانية ، أجهزة ترددات صوتية عالية التردد عالية الديسيبل لمنعهم من الهتاف ومن ثم إتاحة الفرصة للسكان للنوم الهادىء ، لدى محاولة اقتحام السجون التركيز أولا على تصفية المسجونين المسلمين لا على المهاجمين وكله بالآنون بتاع جرائم الهروب . … بالكومنتات : - أفكار هايلة وذكية جدا لكن عموما أنا مخى أصغر من كده ، وشايف كل دى مقترحات معقدة ومكلفة لإبادة كائنات ما تساويش حاجة أصلا . … فؤاد صوما يضيف بندا ثامنا الشروع فى تكوين كتائب حور محب ، وجابر يضيف تقنيات الإضاءة المبهرة التى تعمى العيون ، كما يتناقشان لماذا انتظار الهجوم على السجون حتى يتم قتل المساجين .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2526550267427328

25 سپتمبر 2019 ( تفاعلات الپروفايل ) :

وطالما عندنا بأف شايف أن فيه فرق بين الإسلام والإسلام السياسى ، أو شايف فرق بينهم وبين عربان مدينة الإنتاج الإعلامى ، لا أمل فى أى مستقبل لمصر. كلمة بنقسمه فى حضور ترامپ ، ترامپ إللى أكيد بيفهم أكتر من بنقسمه فى الإسلام ، وإللى أكيد أنا بأفهم أكتر من ترامپ فى بنقسمه . … انظر مداخل ترامپ والبربور . … بالكومنتات : - حتى لو مفهوم له وللكل أن ما فيش فرق ، برضه موش مهم ، المهم فين الأفعال ، فين الإبادة وفين السلاح الكيميائى ؟ … توافق كومنتاتى أن الإسلام بكل حربائياته –كتاتيبى ، أزعرجى ، إخونجى ، سلفجى ، داعشجى ، أيا ما كان– ليس سوى تقسيم أدوار بين مراحله الدراسية المختلفة .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2525411354207886

… المزيد بالثيمة الفرعية الزمبلك المسمى الإسلام ، بصفحة مصر مقبرة العرب ودين العرب .

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية ترامپ والبربور ، بصفحة حلفنا الستراتيچى .

25 سپتمبر 2019 ( تفاعلات الپروفايل ) :

السعار المهول دلوقت حوالين أن سپتمبر نهايته قتل السادات ، موش ها ينتهى بقتل بنقسمه ، إنما بقتل أسطورة سپتمبر إللى قتل السادات . … تعليقا على پوست لعزت عن هوجة تضخيم عدد المعتقلين ليفوق نظيره فى سپتمبر 1981 توهما أنه سيوصلهم لأكتوبر وما حدث فيه .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2525355560880132

20 سپتمبر 2019 ( تفاعلات الپروفايل ) :

ذكاء ابن المقاول الذى دمر به غباء وإفلاس جراد الإخونج البائس الكئيب العقيم المحتضر الذى لا يفهم حتى سايكولوچية الأقلية العربية –التى هم منها بل قادتها المفترضين– هو زف بشرى العثور على عشب أخضر شهى جديد غير ما التهموه وانتهوا منه فى 2011 :

وللأسف كمصريين –ونخص بالذات أصحاب الأمر– لا زلنا بعيدين عن التشخيص الصحيح الوحيد الذى يفسر ولا يفسر سواه كل ما جرى ويجرى وسيجرى . إنها الچيينات . هذه التى فى الشوارع –شايفها كتيرة أم قليلة ، شايفها سعرجية أصلى أم أهلاوية واندسوا فيها ، شايف عددهم بالنسبة لعدد أقاربهم المعتقلين معتبر أم كمان قابل للزيادة أم ها يفضل تافه أم ها يتبخر خالص ويروح لحاله– هى ، وبالتحديد التام : الأقلية العربية . … فكالعادة هى الوحيدة ذات الصوت ، وهى الوحيدة التى تتحرك وسط شعب لا يبارح الكنبة الفرعونية إلا فى استثناءات نادرة جدا ، وطبعا مما لا يمكن أن يعتبرها العرب ساعتها شيئا جيدا أبدا . أقلية نجسة ها تشوفها إسلام ها تشوفها شيوعية ، ها تشوفها سخنة مصحصحة ها تشوفها ميتة فى بيات شتوى ، ها تشوف معنوياتها منتعشة فوق ها تشوفها ذليلة فى الحضيض ، هى كلمة واحدة وموجهة للفرعون الذى لا يريد أن يأتى ، وقطعا سيأتى : بدون إبادة جذرية للأقلية العربية لن يتحقق أى حل لأى شىء فى مصر ، وبدون حكم عسكرى صريح مباشر مطلق وطبعا يمينى ومؤبد –وكذا معززا بميليشيات شعبية فائقة الدموية– لن تتحقق أبدا تلك الإبادة . … المهيطل بنقسمه ها يودى مصر فى داهية ، دى حاجة بنقولها من لحظة خلعه البدلة العسكرية وبانت شخصيته الحقيقية ، أن ما فيش شخصية أصلا ، عدم وخواء مطلقين ، فقط جوع عاطفى يتلاعب به كل من يريد ، فقط ممول للإرهاب الأزعرى والبدوى السيناوى ، دلدول لمجيدة وشعاراتها الاشتراكية ، وذراع إخوانى يرقص على إيقاع طبول كنواتهم بدقة تستحق الإعجاب ، أو إجمالا هو دمار اقتصادى شامل ، إن لم يكن إشهار إفلاس للبلاد شبه مؤكد . المقصود أن لا جديد فى هذا ، ولذا السؤال ما الجديد إذن إللى جابه ابن المقاول ولم يأتى به كل حزق السنين الإخونچى ؟ براعة التواصل ؟ لا لا لا ، الإعلام برمته لا قيمة له ، لا إللى مع ولا إللى ضد . غضب ضد الفساد ؟ نو نو نو ، الشعب يريد عودة الفساد ، فما بالك بالشراذم العربية طفيليات الابتزاز المحترفة . بتفكيك بسيط هذه هى الإجابة : هو جاب حاجة جديدة واحدة فقط لا غير . فى وقت لا ينعق فيه كبائر الأبواق الإخونجية إلا بشؤم مصر الأرض الخراب وادى الجوع والعطش حقول القتل ، شمم هو ذات هذا الجراد ما جعل الحياة تدب فيه من جديد : رائحة زرع أخضر شهى ، وهو ده –لو كانوا يعلمون– الشىء الوحيد إللى بيحرك الكائنات العربية عبر كل التاريخ ( أنا يا ما نصحت الكنوات دى طول ما أنتم مشغلينها نكد ما حدش ها يتفرج عليكم ولا حتى من معيزكم ، إما تقلبوها رقص وأغانى وإما توفروا الفلوس وتقفلوها ، لكن أعترف أن ما حدش جابها لهم صح بالظبط جدا زى ابن المقاول ) . إللى نشط أدرينالين عربان يناير هو الثروة إللى تولدت على يد جمال مبارك وفريق الأحلام ، والآن أقامتهم من القبور قصور بنقسمه والخدامة مراته ، بغض النظر عن أنها ثروة وهمية لا توليد حقيقى كسابقتها . إذ لولا القصور ما باع أراضى العاصمة بأثمان باهظة ، ولولا أن باع أراضى العاصمة بأثمان باهظة ما كانت القصور ، وعموما كلها على بعضها فقاعة ستنفجر وتتلاشى . لكن طبعا لا يمكنك إفهام أى عربى أن فلوس العاصمة مغلقة عليها ، بمعنى أن لا يمكنها بناء مدارس ومستشفيات من أجل تكاثرهم المجانى كما يطلبون ، إنما فقط تستطيع بناء قصور . وبالمثل طبعا لا يمكنك إفهامهم أنه ما أن يصل خبر زرع –ولو حقيقى– لهم حتى يحترق كل شىء من تلقاء نفسه ولن يجدوا ما يأكلونه . … الشىء الوحيد الذى يمكنك إياه –يا شعب خوفو وأحمس– هو إبادتهم . وبداهة –يا جلال الفرعون الإله– نحن نستخدم تعبير إبادة لأننا نتحدث عن قتل 5 مليون جرثومة عربية على أقل تقدير ، وعن استخدام واسع النطاق للأسلحة الكيميائية ، وليس عن مسكنات من قبيل وضع 100 أو 200 ألف مسلم فى السجون أو تخويف مشاخخ الأزعر ببضع كلمات جوفاء أو ترحيل بدو سيناء من مكان لمكان آخر بل أحياء سالمين لم يمسهم شىء ، أو أيا ما كان ما يجرى حاليا . … هامش : ترامپ ؟ آخر سؤال وصلنى . ترامپ لا يعنيه أى شىء من كل ده ، لا مصر ولا عثمان ولا فارس ولا حتى إسرائيل . قبل ما يجهز بالنووى –وضد كل الخصوم مجتمعين وعلى رأسهم السوڤييت والكنفوش– هو قاطع علاقته بالعالم . … للمزيد المداخل السابقة عن سعرة ابن المقاول ، اقرأ هنا أو انظر صفحة اقتصاديات البربور . … بالكومنتات : - هى دى . صوما يقول كتائب حور محب هى الحل . - للأسف إللى حصل ده ممكن تقول عنه عادى ، وكان فيه أكتر منه فى حاجات زى تيران وصنافير وزى التعديلات الدظطورية ، وكأن الشرطة بتستفيد منها فى تتبع البؤر النشطة أو حاجات كده . … ردا على مخاوف على مصر من الصديق صباح نادر . - شكرا يا هايل . … جابر كتب : أكثر الأرض أموالا وأعجز الناس عن القتال والحرب ، الجملة التى فضحت نوايا كل طلعة عربية هجامية ضد مصر من 1400 سنة مرورا بكل الغزوات العربية وانتهاء بالطلعة الهجامية الأخيرة بتاعة قصور السيسى . هذا تحليل للأستاذ يتضاءل أمامه كل تحليل لتفسير الغارة الجديدة لعربان مصر ، وطبعا ممكن تضيع معاها مصر للأبد ، اذا تم التهاون مع الصراصير المطلقة ف الشوارع . - هه هه ، كل ده وما زلنا فى أول النفق ( باستعارة الكلمة الأخيرة من مقاله حيث جرت قصته فى نفق أحد القطارات ) . … سامح موريس شارك بقصة من موقع دقائق لمصرى مقيم فى لندن اسمه مينا منير تلقى نتائج تحليلا چيينيا لنفسه فإذا به مصرى بنسبة كاسحة وكتب منبهرا كيف فى لحظات تحولت جنسيته لحقيقة بيولوچية ، وعلق –أى سامح– قائلا : للناس إللى بتشكك فى الچيينات تقرا المقالة المبسطة الرمزية دى عن معنى أن چييناتك هى هويتك هى جنسيتك الحقيقية ، والتى تحمل توقيع أستاذنا الكبير شخصيا وكأنه من شارك أو أعد هذا التقرير ، ولكننى متقين أن من كتبها قارىء وحافظ كتاب الطبيعة إيڤرى سكريين خصوصا باب الچيينات والقومية الحضارية . - إللى اخترعوها بيقولوا عنها متينة وتستحمل . … ده موضوع قديم ، وحدوده معروفة وكتبنا فيه جايز بالأخص مع الصديق جابر برضه . وعلى ما أذكر كمان كان المثل الشهير استثارة المرأة جنسيا من خلال راحة يدها وتكراره مع ابنتها فيتحول لخصلة وراثية بعد فترة . موش ده الموضوع ، هنا لا نتكلم عن مؤثرات بيئية تغير الچيينات عبر أجيال إنما عن ذات الفرد . شخص تم غسل مخه بمنهجية شرسة بأفكار معينة منذ طفولة كتب المدرسة ، فإذا به حين يصادف أو يسمع عن فكرة أو سلوك يتوافق مع برمجته الچيينية يتحول له ببساطة وبلا مجهود يذكر . … بالنسبة للورقة البحثية ، مين قال المخ ستاتيك ، كل ثانية بتتغير فيها تركيبته . ده لا يعارض أى شىء من لما نقول إنه لما يتعرض لأفكار توافق بنيته الأصلية سرعان ما يعيد توصيل الأسلاك لطبيعتها بسهولة ، بينما محاولة توصيلها عنوة بعكس طبيعتها أصعب كثيرا . كل ده مع التنحية جانبا أن الأكاديميا كلهم تقريبا إما شيوعيين وإما مسلمين . … شيوعيين آه مسلمين لأ ؟ تسأل فى هذا أوكسفورد وكيمبردچ ومها عزام ، أو تسأل هارڤارد ونادر بكار ، أو نروح بعيد ليه نسأل أنفسنا ومن كان اسمهم أساتذتنا أو نسأل حبايبنا الإخونچ وكنترول الثانوية . … شمسية يقول الچيينات ’ لا تحتمل ‘ كل ما أحمله لها ، وجابر يشارك باقتباس من كتاب الچيين الأنانى We are survival machines – robot vehicles blindly programmed to preserve the selfish molecules known as genes. This is a truth which still fills me with astonishment ، ثم يضرب مثلا رائعا بالأسود الأليفة حيث لا يموت فيها چيينات الافتراس ويظهر فى أية لحظة وحادثة الحلو شهيرة ، ذلك أن النسبة الساحقة من سلوكيات الحيوان ليست إلا برمجة چيينية ، وبما أن الإنسان ليس قاعديا إلا حيوان فمن ثم البيئة والتعليم تأثيرهما سطحى ومفتعل . - يا ريت بنقسمه يظبط ميعاده هو كمان ع الجمعة ، علشان الملايين إللى ها تروح المطار ما تروحش مرتين والمواصلات غالية . … عموما هى فكرة . … جابر يستفيض فى قراءة ما وراء إعلان ابن المقاول عودته لمصر ، وأن السبب الرئيس أنه مطارد من الشرطة الإسپانية فقرر أن يجعل من نفسه شهيدا من خلال ترحيله قسرا فى مشاهد استعراضية بالمطارات . … لكن بعد قليل يأتى بانحناءة حبكة ونهاية سعيدة أن ابن المقاول راجع فعلا يوم الجمعة لأنه كاميرا خفية عاملاها الاستخبارات لفضح كل أعداء مصر فى الخارج والداخل . - للأسف يا أستاذنا لو ها نحلل المشروعات دى واحد واحد ها نكتشف أنها كوارث موش إنجازات ، فقط لأنك بدأت بالكهربا كل المحطات دى لا لزوم لها . أنا تابعت ده سنوات بالكتابة ، أشهرها أن الصح ليس حفر قناة سويس جديدة إنما ردم القديمة . قليل جدا جدا تلقى جدوى اقتصادية لأى مشروع ، كلها تقريبا منقولة بغشومية من مشروع النهقة الإخوانجى من غير ما يفهم الإخونچ كانوا ها يعملوها ليه . محطات الكهربا زيها زى مصنع الإسمنت زى حتى الطرق نفسها ، ما فائدة أى منها وقد أوصل الاقتصاد بمختلف بيزنساته لمرحلة الكساح والاحتضار من خلال الجباية المسعورة ، وكله تنفيذا للتعليمات النازلة له من كنوات الإخونج بالإنفاق لأبعد مدى ممكن من السفه والجنون على التعليم والصحة والدعم ؟ … مضبوط ، فعلا عندنا ملايين الخبراء ، بس ما يمنعش التفريق بين كمال الجنزورى وجمال مبارك وأحمد نظيف وأحمد عز وبين أهطل متخلف عقليا مطلق الجهل والغباء آخر مؤهلاته موظف استقبال فى فندق رخيص وما ينفعش حتى صاحب كشك لأنه ها يفلسه خلال يومين . الأحداث دى –سعرة ابن المقاول– لو تسببت فى خساير أو فى كارثة صغر أو كبر حجمها فالسبب هو أن هذا القزم المغرور الفاشل المدعو بنقسمه ما لهوش لا فى الإدارة ولا فى أى شىء ، لأنه ببساطة تامة جدا جدا جدا ما بيفهمش أية حاجة فى أية حاجة فى الدنيا . حتى لو مرت الهوجة بسلام أو لو لم يكن لها أثر سلبى ظاهر أو مباشر ، فاستخرابيات ابن الشرموطة لا نهائية العدد سنظل ندفع نحن والأجيال القادمة أثمانها باهظة . حتى لو ككل مر كل شىء من غير إشهار إفلاس أو الاقتصاد ما انهارش فليس لأى فضل منه ، بل بالعكس ، بأى بديل له –أى ظابط رتبة من الجيش أو حتى لو مجرد كان بيحط لسانه فى خشمه ويسيب الوزرا والأمن يشتغلوا من غير تمخيخاته لوذعية العبقرية ناهيك طبعا عن كوارث خالتى بمبة ع الهوا عرض مستمر 7 ساعات يوميا 7 أيام أسبوعيا– مع أى بديل الأمور كانت ستصبح أفضل كثيرا ، لأن استحالة أى بديل يكون مطلقا فيه زيه حد بهلول هزؤ عرة ذليل النفس كتلة خالصة من عقد النقص كده . … ودى برضه يا أستاذنا قائمة أخرى منك مما نسميه نحن كفانا إنجازات يا ابن الوسخة محتاجة بحث بند بند . … نقاشات مع محمد فايد . - سواء دقيق أو موش دقيق ، ما سيكتبه التاريخ هو أن فيفى عبده رقاصة القرية هى من أنقذت عبيط القرية من مصير الغبى إللى طلع قال فهمتكم ، أو الخول إللى طلع قال الاقتصاد أخطر من أن نعهد به للاقتصاديين ، فما أن رأى الجراد أول رعشة جفن هذه منهما حتى انقض والتهمهما أحياء ( على أية حال الأولانى مات من كام يوم فى منفاه بالسعودية وكلنا لها ) . - هه هه ، كنوات الإخونج ما عندهاش سيرة غير حاجز الخوف انكسر . قصدهم إيه بالظبط ، فيفى عبده ولا مين ؟ وسيكتب التاريخ برضه أن فيفى عبده كسرت كل الحواجز . … جابر يقول الخوف الحقيقى من الشعب ، حزب الكنبة . - لكن تقولى إيه فى خالتى بمبة الغاوية مايكروفون ع الهوا 7 ساعات يوميا 7 أيام أسبوعيا ، ده بغض النظر أنها ما بتعرفش تتكلم أساسا وموش دريانة أصلا بإيه إللى بيخر منها ؟ … وسط إعجاب كاسح بالنجمة فيفى عبده ، النجم محمد رمضان ، الممثل أحمد العوضى ، الممثل أحمد فلوكس ، والإعلامى الأقرع الأهطل ، وأسلوب ردهم الشوارعى جدا على ابن المقاول ، هذا ما كتبته هالة فهمى : هو ده إللى كان مفروض يحصل من الأول الدولة تمتنع والرئيس يمتنع وواحد صايع يرد على الصايع ده ويبهدله بنفس طريقته ، وعجبتنى فيفى عبده النهارده نازله بڤيديو شتيمة بنفس شتيمتهم لأنها خناقة شوارع موش فكر وأيديولوچيات أما عمرو أديب صياعة عالية رااااائع . - وسيشهد كمان أن جابر محفوظ هو أول من حذر –وفى سلسلة بيانات عسكرية– من طلوع المهيطل ليرد بنفسه على ابن المقاول . - ده raw footage بمختلف معانى الكلمة ، شكرا أمين عبد الكريم . النسخة الكاملة لڤيديو فيفى عبده ، أو هنا . - إتفووووو عليه . … أيوه أومااااال ، ها يجيب لنا أوساخ الشيوعية من كل العالم ، والكوبرى السخن حاليا إللى ها يركبه سعرة ابن المقاول . … صوما يشارك بتوييتة للرفيق نجيب سوروس يحتفل فيها بمرور 70 سنة على قيام جمهورية الكنفوش الشعبية وكيف أنها أخرجت 750 مليون كنفوشى من الفقر ، ويعلق –أى صوما– أن الرفيق ماسك العصاية م النص لغاية ما يبان آخرها ، لكن حتى ذلك الحين ’ لا مانع من إلقاء دبابيس بالقرب من المغناطيس ‘ .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2516582851757403

… أيضا نسخة والمزيد بالصفحة الثيمية بهيمة عادية .

[ بدون مدخل فيسبووك ] 18 أغسطس 2019 :

البداءة المطلقة هى السمة الصارخة لحفل السلويت الإخونجى بتاع إمبارح إللى ممكن يعمى بصرك خالص لو حاولت تكمل 5 دقايق منه . كام ألف مرة اتكلمنا إن الإخونچ بيتهجوا أ ب فى كل مجال ويا ريت عارفين ، لكن البداءة موش موضوعنا النهارده . الموضوع أن طلعت أصوات منهم فيهم تقول ليه المصاريف دى كلها على إعلام بيكلم نفسه وصياصيين وحكوكيين وعمليات إرهابية بيقبضوا قد كده والعائد صفر بل عكسى ، عليكم توجيه كل التبرعات تلموا بيها حرائر الإخوان من تحت عمدان النور بتوع الليلة بخمسة جنيه . هه هه ، المسكين لو سأل التبرعات جاية منين أصلا كان عرف أن مصدرها إللى مشغلين نسوانهم تحت عمدان النور الليلة بخمسة جنيه .

16 أغسطس 2019 ( تفاعلات الپروفايل ) :

المسطرة —أو : إذا الحضارة سارت فى اتجاه لا يناسب الچيين الذى اخترعها فالعيب ليس فى الفلاح المصرى إنما فى ذلك الاتجاه :

المصريون فلاحون موش مقاتلين ، موش مظبوط ، خرافة عربانية واحدة من تخرصات لا نهائية أفرزها العقل الحاقد المريض للمدعو جمال حمضان وكان أشد من روج لهذه بالذات العربى الآخر المدعو حسنين هلوكة ، وواضح  أن تكذبها آلاف السنين الممتدة من أحمس لكليوپاترا ، بل من مينا ومن كانوا قبله . العرب يريدون كل الشعوب منزوعة السلاح ليكونوا هم حصريا الفتوات ، يثير جنونهم أن يكون فى المنطقة مثلا جيش إسرائيلى رغم أنهم تاريخيا لعيبة التحالفات ، أو أن يظهر فى مصر جيش ناپوليونى ناهيك عن إنجليزى أى أعتى ناهيك عن مصرى أى من مجرد أولئك ’ الفلاحين ‘ وقد جن جنون تطاولهم على المقام الشريف لهذه الدرجة . انظر إية دقيقة من كنوات الإخونچ كم مرة تقال فيها كلمة العسكر ، أو حاول تعداد العصيانات المسلحة التى قامت بها الأقلية العربية –أزعرجية ، إخونجية ، بدوية … إلخ– ضد الجيوش المذكورة . … البلطجى الأعور نوح الغراب بن الناجى بن الجبلاوى –إللى جاى من الجبل يعنى– فتوة حارتنا بين القصرين لا يمكن أن يسمح للطفل نجيب محفوظ بهذه الصداقة مع الجندى الإنجليزى ’ الراقى الجميل ‘ ، سيفتك به بل سيظل يحرض حتى إخوته أنفسهم على القيام بالعصيان العربى المسلح الخسيس 1919 ضد الدولة المصرية والهوية المصرية وحلفهما مع أشقائهم الچيينيين من حضاريى العالم لو خاصة الأقوياء منهم ، والأخص لو بنوا جيشا من وطنهم ولوطنهم كما أراده محمد على والسادات ، موش من خصوم نوح العربان الذى رفض حتى ذات أهله وعشيرته أومباشية العصيان الآخر 1952 ، وكان فرقهم الوحيد عنه أن تركوا جلباب الإسلام الجلف المهترئ بتاعه لأنهم رأوا أن عفا عليه الزمن ولم يعد يخدع أحد زائد أنه مكبل بتراث من الأدوات التى لن تحقق بحال أى نصر فى العالم الحديث ، وفى مقابل هذا –أى مقابل الإسلام البائد– حاولوا تصنع مظهر ذلك الجندى الإنجليزى ، مظهره فقط القاهر والظافر دون أدنى قوة حقيقية ، رغم استمرار التأكيد على عروبتهم بتاعة المسلمين عينها وأن لا شىء من چييناتهم قد تغير . باختصار ، دائما أبدا للعاهة نوح الغراب مشكلة مزمنة مع النحاس الأصفر أيا كان من يرتديه، مشكلة العرب فتوات المنطئة الحصريون مع كل الجيوش محلية كانت أو وافدة ، كما لعلى أتيت عليها فى مدخل خاص بعنوان يتوهمونها سبية فى بيت الطاعة العربى . … ربما مفتاح اللغز سهل وموجود فى صرح الهوية العملاق الـ 10 آلاف اسم بتوع إيزيس ، هذه ببساطة نصها ضد النص التانى ، أو سمها لو شئت ولع المصريين بفصام الشخصية . الثنائية هنا هى إيزيس-حورس ، الفلاح الطيب والمقاتل الشرس ، الشعب والفرعون ، لا يلتقيان ولا يتبادلان المواقع ، لكن قطعا لا يتضاربان ، وقطعا الخط الفاصل بينهما المؤهلات الفطرية لكل منهما لا أكثر . … أما الملحوظة الأخيرة عن الفلسفة فقد نستبقها بأن من نافلة القول إن كل الفلسفات وكل فلاسفة التاريخ تحت جزمة أصغر ’ فلاح ‘ مصرى ، زيها زى كل الأديان وكل آلهتها ، زى كل الكلاميات والمعنويات والتيمايوسيات وكل الحناجر اليوتوپية الجاعرة المتشدقة بها . إحنا بتوع المادية محتقرو المثالية ، بتوع العلوم الطبيعية وبس ، آلهتنا هم الآلهة الحق الوحيدة ، هم قوى الطبيعة ، ولا تنسوا يا كل هؤلاء : أرسطو ابننا . … نقاش . … بالكومنتات : هههههههه ، إللى نمتها جائعة أوكسفورد فى القرن الـ 21 بتقول سرجون الأكادى هو مؤسس الحضارة الإنسانية علشان موش فاكر قالوا البدوى ده عمل إيه بالظبط فكانت هجامته ناجحة . بص ع الپوست إللى من كام يوم . … احنا القوة والتقنية والاقتصاد والثروة ، وبرضه الحكمة لو شايفها حاجة مهمة . … يعنى إيه أكادى ؟ وإذا ما كانش الأكاديين بدو رعاة هجامة ، مين هو بقى البدوى ؟ … يا عمو دول بدو صحراويين وهجموا على سومر إللى كانت نبتة حضارة وأبادوها . بص ع الپوست إللى أنا عامل له إحالة فوق لأحمد رضا ، ها تكتشف فى نقاش طويل أن اليسار العالمى لا يعتبر مصر حضارة أصلا لأنها لم تنتج فكرا ( السبب الحقيقى أنهم يحقدون على أى شىء رأسى ، بشر حجر أى شىء ، موش موضوعنا هنا ) . … ما فيش فى القاموس إللى أعرفه كلمة حضارة تحتمل صيغة الجمع ، هى حضارة واحدة والباقون برابرة . … محمد على يتهمنى بالشوڤونية حبتين ويؤيد ما جاء فى پوست خالد البرى قائلا إن سرجون الأكادى ابن حضارة موش بدوى وإن كون مصر ميزتها الحكمة مش القوة العسكرية موش إهانة ده وصف . لكنه بعد ذلك يقول إنه يعجز عن شرح رأيه وإنه يحتاج كتبا ، ذلك حين قالت له آية سامى السومريون بناه علم وحضارة لكن ذكرنى ما هو وجه تحضر أكاد ، ثم طرحت سؤالا آخر كيف لحضارة أن تستمر ثلاثة آلاف سنة بدون ان تمتلك كل شىء تحتاجه الدولة للبقاء بما فى ذلك المنظومة القتالية . - كرم منهم برضه ، أخدوا القوة الغاشمة وسابوا لنا إحنا إللى بيترجموها القوة الناعمة نلعب ونبلبط فيها . أهل الكلام لما يطفح بيهم الكرم ويسبغوا علينا أعز صفاتهم . … جابر يقول هو مش عارف يعبر عن فكرته ، هو فاكر أن ’ الوحشية ‘ هى فقط إللى بتمثل القدرات القتالية فبالتالى البدوى البدائى المعتاد على القنص والصيد والقادر على تحمل ظروف ندرة الماء والغذاء أقوى من المزارع ، وطيلة 5000 سنة فاكرين كدة وبيتهزموا فى كل الحروب . المرة الوحيدة إللى فكروا واكتشفوا أن سر التفوق فى الحروب هو فى التكنولوچيا فاستخدم الهكسوس العجلة الحربية انتصرو جزئيا بعد ما كانو فضلوا يحاولوا 50 سنة ، بس لأنهم حافظين مش فاهمين طور المصريون اختراع العجلة الحربية وانتصروا بها على الهكسوس وطردوهم وأبادوهم . القدرات البدنية للفرد المقاتل موش هى لوحدها تمثل القدرات القتالية وإن كانت مهمة ، بس الأهم الخطط والتكتيكات والتقنيات المستخدمة والقدرة على جلب المعلومات … إلخ ، أما كل ما يفهمه العرب عن الحرب أنها طلعة أو هجمة صيد يقتل فيها الذكور ويصطاد الإناث ويستولى فيها على الغنائم . - إيه اللحظة إللى ممكن نعلن بها الآن ولد شىء اسمه حضارة ؟ الكتابة أى تدوين الكلام بدلا من نطقه ، الزراعة أى الاستيطان ، مشروعات الرى الكبرى أى الثروة والمبانى الشاهقة ورفاهية الحياة ؟ يا صديقى ، الحضارة هى الثورات التقنية وطورها الأول بدأ بالزراعة والاستيطان وهنا لم يسبق أحد مصر إلا فى عرف شيوعيين جائعة أوكسفورد . البعض يقول إنها حصلت فى المجموعة النجمية أورايون ، تفرق فى إيه ؟ رغم أن لو واصلنا الجدل ها نقول الطفرة الچيينية حصلت فى مصر أو حصلت للجنوب قليلا منها ونزح هؤلاء تحديدا إليها . … صباح نادر يقول سومر ودويلات المدن فى أريدو والوركاء بدات بحدود ٤٠٠٠ ق م أى أقدم 800 سنة من تجمعات المدن المصرية ، ومرة أخرى شكرا للصديق جابر عاشق وضع النقط فوق الحروف دوما ، الذى يضيف أيضا تعريفا بمرمدة بنى سلامة بصعيد مصر فيما يسمى ’ عصور ما قبل التاريخ ‘ قائلا إن بدون شك مصر هى اللى ابتدعت التكنيك الزراعى .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2450961538319535

 

12 أغسطس 2019 ( تفاعلات الپروفايل ) :

لو دست ع الرابط موش ع الفيديو ، ها تلقى صديقة بتقول لك السنة دى المصريين عموما والأندرإيدچ خصوصا عملوا السليمة مع صلاة العيد . … بالكومنتات : - أنا فعلا عملت شير لنوران ، لكن لو عندك مواد تانية إثباتا لكلامك أن ازدراء صلاة العيد كان ظاهرة ، حطها مشكورا ككومنتات ، وأنا واثق أنها كانت كده فعلا وشكت منها كنوات الإخونچ مر الشكوى . أما بالنسبة ليا ففعليا الإسلام فى مصر ملف منتهى من زمان الزمان ، وبأشارك فيه من حين لآخر فقط على سبيل الاحترام لما فى بعض المواد من روح مرح وابتكارية عالية . … هانى ڤيكتور يريدها دراسة لأنه شايفها كانت ظاهرة . هه هه ، بس ملحوظة بخصوص موضوع مرح أو ابتكار أو ظاهرة أو دراسة ، أنا بقيت أميل لأن الشاب ده لا هو مرح ولا مبتكر ولا ظاهرة ولا أصلا كان بيعلق على صلاة العيد ، هو فقط كان بيعمل دراسة لظل الموبايل وظل الدخان إللى بتعمله الشمس على وشه شكله إيه . - هه هه ، أيوه دى فعلا مما ضربوا به المثل على كنوات الإخونج ، بس ما كانش عندهم جرأة يذيعوا أية عينات خالص . … فيديو الفتاة التى تتراقص وسط المصلين على لحن أغنية مما يسمى المهرجانات ، يصفه شلبى بالأصرح بين صور وڤيديوهات الاستهزاء بالصلاة . - آدى الدراسات ولا بلاش . شكرا لفيض المشاركات وقد فاق كل التوقعات . - كده أنت بتجرح المشاعر اليسارية المرهفة للرفيقة الرقيقة نعوت الكيوت . … جابر يصف التباهى بدم الذبائح وطبعها بالأكفف على الجدران بالتحدى الدائم المتكرر والمستمر لدين العرب حيث أن الكرهان الكريه وصف الدم المسفوح بالرجس مثله مثل لحم الخنزير .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2443349769080712

12 أغسطس 2019 ( تفاعلات الپروفايل ) :

اليونان –باستثناء الـ 300 سپرطى وأرسطو– هم كون بيبلبط فى الكلاميات ، وجذريا لن يعجبهم شىء فى مصر ولا فى مفهوم الحضارة نفسه لأنه بالنسبة لهم مادى جدا . … إحنا إللى اخترعنا –أو للدقة اكتشفنا– المادية والعلوم الطبيعية ، آلهتنا هى قوى الطبيعة –النتر أو النيتشر– وأرسطو ابننا . الأسكندر الذى يعتبر نفسه صبيا لتحتمس هو تلميذ لأرسطو ولولا تتلمذه تحديدا على ’ الـ ‘ أستاذ لكان شيئا آخر . أركانه پطليموس هو من قال له هيكاتايوس أنت الآن الوريث الشرعى لكل هذه الحضارة ، مؤسسا بذلك مفهوم القومية الحضارية وأنها حضارة واحدة فقط لا غير ممتدة عبر التاريخ ولا ثانى لها . أخذوا المادية وتركوا لنا السفسطة ؟ لا أحد ترك لنا شيئا إنما هو غزو ، غزو بغرض النهب . تشيرين للإسلام لكنه ليس إلا عرض لمرض أعمق وأقدم منه بكثير ، هو لم ينجح إلا لأن المسيحية ضعضعت الحضارة فى روما ومصر وكل مكان ، وبخطوة أخرى للوراء المسيحية ليست بأكثر من إفراز لزج من خراء ذلك المأفون اليونانى ، أفلاطون أصل كل الشرور . الأهم من كل هذا أن له نهاية ، وبداية النهاية سور الحضارة العظيم الذى يبنيه حورس هذا الزمان دونالد ترامپ ، يحكم إغلاقه ملقيا خلفه كل برابرة العالم إلى الجوع والعراء والعزلة المطلقة إن لم يكن إلى الفناء النووى . وعلى فكرة لا تلقى بدررك للخنازير مفهوم مصرى فى أصله . المطلوب فقط ألا نفقد ثقتنا فى قوة وخلود چييناتنا كمصريين ، لأن بفقدها نقدم هزيمتنا للعربان مجانية على طبق من فضة . فقريبا جدا العالم سيبدأ تحويل مساره 180 درجة عكس اتجاهه الذى كان منذ بدأت الأهرامات تصغر والأنتروپى تتفشى بلا ضابط أو رابط . ملحوظة بمناسبة الهرم –أعظم بناء فى التاريخ وأخلدها فيما لو انقرضت الحياة من على الكوكب والذى ستبرى كل المبانى فى 5 قرون وسيعيش هو وحيدا 100 ألف سنة بعدها– هو إلى الغرب من النيل . قطعا هو أكبر من مجرد قبر ، لكن حتى لو اعتبرناه قبرا أو حتى عدما لم يره هذا الهيرودوت ، فماذا عن ممفيس وكانت أول عاصمة أو غيرها من المدن أو مشروعات الرى العظمى لأمنمحات وغيره ، وكلها إلى الغرب ؟ ملحوظة أخرى : حتى لو فقدنا ثقتنا كمصريين فى أنفسنا لا أعتقد أن هذا سيغير من الأمر كثيرا ، فحتميات الطبيعة المادية أقوى منا ومن كل قوة وهى لا تستثنى أحدا ولا حتى ترامپ . … فين الچيينات المصرية ؟ أنظر حولى ؟ مبدئيا ، نحن لا نفتش فى الوجوه ولا حتى فى الصدور إنما فى نويات الخلايا . المشكلة فيمن يفتشون فى الوجوه أنه لا يلفت نظرهم إلا أصحاب الصوت العالى ، فيصبح هؤلاء هم الشعب ، كل الشعب . كل النقد البشع للشعب المصرى على فيسبووك هو يتعلق بالأقلية العربية أقوالها وسلوكياتها ، أما شعب الكنبة فهو مترفع على كل هذا ، الشعب أصل الحضارة وأصل المادية فضيلته العظمى الصمت ، ولا يزدرى شيئا قدر الظواهر الصوتية . … نقاش مع الصديقة إلهام بركات حول مقولة لهيرودوت إن لعشرات آلاف السنين لم يبنى أى حاكم مصرى صرحا إلى الغرب لأنه موطن الشر . … بالكومنتات : - صحيح ، أحييك ، وكيف يرون الغرب مكانا أدنى ولألفيات لم يأتهم برابرة إلا من الشرق خاصة وأن الصحراء الغربية شاسعة جدا وترمز إلى اللا نهاية . … تحية لكل المشاركين والأمثلة التى أثروا بها النقاش ، خاصة ماجد الذى قال الغرب هو المكان الذى تنتقل له الروح مكان الحياة الأخرى الأفضل ، وسامح عزت الذى لثنائه الكريم ثم لقوله إن المصريين حصروا مكان إله الشر ست فى الصحراء الشرقية ما بين الدلتا وسيناء . - الشكر لك أنت . مار ده عبيط بأحكم عليه من شكله واستعنيت أكتب عنه فقط لما هزأه نايچل فاريدچ من كام أسبوع . لكن بالنسبة للبى بى سى نفسها وبالأخص منها لو جايبين حد من أوكسفورد ، الفكرة دى متفشية جدا فى أفلامهم ومسلسلاتهم الوثائقية عن تاريخ الحضارة وإللى شخصيا يا ما شفت منها . المسلسل من دول 4 أو 5 ساعات نصيب مصر فيها دقيقة ونص ، يقولون فيها إنها كانت مرتعا للظلم وشكرا على كده . وفيه أفلام ومسلسلات لا تذكرها مطلقا وتقول كل شىء بدأ فى الهلال القحيل ثم ذهب هنا وهنا وحتى ليس لمصر نصيب من نفحات إله المطر أو هؤلاء الرعاة الأكاديين . * فى أحد تلك الوثائقيات المعتبرة جدا بمعايير أكاديميا أوكسفورد ، فإن مؤسس وأبو حضارة الكوكب الذى ما قبله وما بعده أحد ، هو سرجون ، الأكادى البدوى الهجام إللى دهس ما كان يمكن وصفه ببذرة زراعية حضارية محتملة كان اسمها سومر . عموما ، البدو أصل الحضارة ده جديد نسبيا ، ع الأقل قبل كده كان تركيزهم إثبات أن الزراعة ظهرت أولا فى الأناضول أو الهلال القحيل موش مصر . … خالد البرى يشرح مدى أهمية ’ فى البدء كان الكلمة ‘ ( حرفيا هذا نص الفلسفة المثالية ) ، التى تقوم عليها الأديان المسماة بالإبراهيمية ، ثم يذكرنى بتعليق لى على مقال له وردت فيه كلمة أفلاطونية بمعناها الإيجابى الدارج ، جعله –أى التعليق– يتنبه لثنائية المادة والكلام وكم هى مهمة لدى الريبرايين ومن لف لفهم ، ويضرب مثلا بكتاب لأندرو مار يقول مصر حضارة بولغ فى تقديرها بينما ’ لم تترك تراثا فكريا يذكر ‘ ، ثم –بتواضع كبير منه– يشكر تعليقى هذا ’ الحاد ‘ . - تعريف ديورانت للحضارة إللى فى صفحة 1 جعلنى أشيل كل الموسوعة وأديها مجانا لجامع القمامة دون أن أقرأ منها كلمة واحدة . … حدث بالفعل . … تابع النقاش مع الصديقة إلهام . - عموما هم اتطوروا وتجاوزوا المرحلة دى ، ما فيش لا قنص ولا تدجين ولا رجالة ولا فيمينيستس ولا هل هى 14 ألف أو 10 آلاف سنة ، حاليا مصر لم تعرف الزراعة أصلا ، بل أصلا أصلا الزراعة حرام لأنها كفر بالحضارة إللى هى البدو . أعتقد ده البحث إللى بنت عليه صاحبة الفيلم استنتاجاتها . ممكن شح الرجال والقنص وبالتالى تعدد الزوجات كمان حسب التفسير المذكور هنا ، بس السبب هو خصوصية المكان ، ده وادى الريان يعنى أقرب لواحة منه لمستوطنة نيلية رغم أن ماء البحيرات مصدره النيل أيضا –موش الأمطار أو الإبار مثلا– لكن موسميا فقط خلال الفيضان . عموما إبداع برضه والتفاصيل مدهشة بالذات فى التاريخ السحيق ده . … كمان كان فيه وثائقى طويل كامل عن استكشاف الآثار المصرية فضائيا ، خلص لاستنتاج أن ما اكتشف منها 1 بالمية فقط ( النسبة على ما أذكر ، وعلى ما أذكر كمان أنى أشرت إليه فى حاجة زى المسيحية هى الهرطقة ) . لو صدق هذا الكلام نتخيل بناء عليه ممكن تكون شكلها إيه وزمنها إيه مستوطنات تانى جايز تكتشف زى البدارى ونقادة . … عطيوه يشير لوثائقى لبى بى سى بعنوان Incredible Human Journey لعالمة البيولوچى أليس روبرتس ، الجزء الأول منه Out of Africa به أن الزراعة اكتشفت فى جنوب مصر ما قبل الأسرات بفصل الستات بحكم أنها بمعايير الزمن ما كانتش تحتاج نفس مجهود القنص تخصص الرجال . … للمزيد كتاب استدامة الحضارة يصدر 4 سپتمبر على موقع إيڤرى سكريين .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2442830139132675

18 يوليو 2019 ( تفاعلات الپروفايل ) :

ونصيحة أعم شوية ، احترموا ما يسمى بالمطبعة المصرية ، المطبعة راسخة التقاليد إللى تأسست أيام كان البيروتجية يقتلون بعضهم البعض حول أيهما أولى بالعبادة البعل أم اللات . ما فيش نقطتين تحت الياء الأخيرة إتلاكا إطلاقا ، الهمزات ترسم حسب النطق واوعى تصدق حد يقول لك لها كواعد ، شئون موش شؤون ، حاجات ومحتاجات ، ولو سايبين أجهزتكم تصحح تلقائيا ع الأقل اظبطوها على اللغة المصرية علشان الهوية بتتنرفز من النقط الكتير إللى تحت ( ونبقى نتكلم بعدين عن التشكيل إللى هو فائض لغوى زيها بالضبط ) . وعموما –بما له أو عليه– سيبويه ابننا ، لأن دى أصلا لغتنا والآخرون مجرد تمسحوا فيها . … هامش على پوست للباحث أيمن غالى بعنوان أنا مصرى موش طربوش بزِر ، حول حوسة العربان لحد المسخرة فى التعامل مع الجيم المصرية التى تارة يكتبونها كاف وتارة غين [ وتارة چيم ودى من عندى ، أو قاف كما فى قوقل كما أضافت كوين ] ويضرب لهذا الكثير من الأمثلة المضحكة .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2430771890338500

18 يوليو 2019 :

وزير الإعلام الفلقس طيزى أبو ردينة ( بفرض أنه أبوها ) ، يقول إن لطخ الغمة يا كرسى يا معلى حسى عرض عليهم توطين الفلقس طيزيين فى شبرا ، حتى يمحو عنها شهرة هويتها المسيحية ومن ثم يقتل آخر أمل لشعب مصر فى القيام بهبة فى 30 يونيو وفرض هويته المصرية على الأقلية العربية الدخيلة طردا أو إبادة ، ذلك كله طبعا على طريقة تستيف الأوراق المعتادة 1400 سنة من الفشل المتواصل الذريع –وليس إلا– لمخ بعرة البعير المسلم التقليدى المضحك .

رابط فيسبووك ] .

29 يونيو 2019 :

من يومين تلاتة على پروفايلى كان فيه معمعة كبرى نادرة من نوعها وتاريخية جدا ، لأن لأول مرة إطلاقا أخدت حوالى 100 لايك وبقيت أشهر من چيمس بوند ، وبدأت تراودنى شهوة أبقى عبد اللايكات زى كابتن بنقسمه ، علما بأنه كان الپوست أو المدخل الوحيد فى حياتى إللى ما قلتش فيه حاجة أصلا ، لكن الظاهر ده كان سبب كافى أن الناس أعجبت بيه وانفجر بركان التعليقات والخناقات عليه . … عموما ، ها أجمع لك كل ده هنا كمان شوية ، لكن المهم دلوقت أن كان فى النقاشات السطرين دول : ليه دايما يقفزون فى أول فرصة للقذف المبكر لسائل التمكين ؟ طب ليه التمكين أصلا ، لماذا لا يرضون بحياة الطفيليات والابتزاز وهى مجزية وناجحة ومغرية فعلا لو كنتم تعلمون ، بينما القفز للسلطة يتحول لفضيحة وكارثة بل وانتحار ؟ … عصابة الفقيدة قرأوا الكلمتين دول من هنا ، وراحوا ناقلينهم زى ما هم من هنا ، وطلعوهم فى بيان عنوانه سطراطيزية للخلف در . … بالكومنتات : - المكتب العام هم الأفراخ الصغيرة إللى رافضة مبدأ تكوين حزن صياصى والسعى للسلطة ، وعاوزاها سعرة مستمرة على الطريقة التروتسكية ، عكس إللى عمله الزومبيات الكهول بعد 25 يناير ، أو قل هم العبقرية بأثر رجعى . هم الميليشيات الإخونچية المسلحة داخل مصر زى أجناد مصر والعقاب السعرجى وحسم وكتائب حلوان وعشرات البقابيق المماثلة ، يجمعها أن مؤسسها أصلها وربهم الأعلى هو الهالك محمد كمال . … على فكرة ، التروتسكية الإسلامية دى موجود من زمان لو افتكرنا إزاى الكل جرى وعمل أحزان بما فيهم السلفجية مكفرو الصياصة أصلا لكنه شبق تمكين الإسلام الذى لا يقاوم ، كلهم إلا عصابة عنف صغيرة واحدة : 6 أپريل . قالت إحنا الرقيب الأعلى ما نوسخش سمعتنا ومقامنا الرفيع بشئون الإدارة والحكم ، تخصصنا مطالب واحتجاجات وابتزازات وبس . … سؤال عن من هم هذا ’ المكتب العام ‘ . - ولا حد ها يسأل فيهم . … البعض يتوقع عفوا وشيكا عن عصابة الإخونچ بعد هذه ’ المراجعة ‘.

لا يزال الاستخدام القياسى لستايل Themes2 هو للهوامش التى هى جزء من المدخل كمداخل استجلبت خصيصا من فيسبووك ولم يوضع من قبل قط على صفحات الموقع ، وإن كان استخدامه الغالب هو الإحالات لمداخل سابقة وفى هذه الحالة توضع بعد الرابط الرئيس ، أما تفاعلات الپروفايل فتستخدم ستايل ThemesUpdate سواء كتحديث ( لاحظ اللون الآن وبعد الآن ) أو كملحق أى أنه پوست قديم ملحق : 22 يونيو 2019 ( تفاعلات الپروفايل ) : … المهم ، ما يلى تجميع للپوست المشار إليه ، وطبعا ستجد به الإجابة على الأسئلة الواردة بالاقتباس :

Arabs shocked at strong underlining of the Egyptian identity at the Africa Cup of Nations football tournament opening ceremony, June 21, 2019.

… كل نص الپوست كان ’ أقول لك وما تزعلش ؟ ‘ تعليقا على الصورة أعلاه .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2353482834734073

… والصديق فخرى بدأ پوست ونقاش مستقلين حول الاقتباس المشار إليه تحديدا وقد حوله لصورة ، ستجدهما للأسفل .

https://www.facebook.com/Abdoroid/posts/2603542779680543

… أما الكومنتات فقد جرت كما يلى :

Ezzat Zaki Fouda

الواد ده عبيط... هناك فرق بين الحقيقة والخيال...الحقيقة اننا مصريون وهذا فخر...انتسابنا الى العرب والاسلام خيال وليس فية فخر

Medhat Mahfouz

الأدهى أن لغاية كام شهر كانت مصر إظلامية وإللى كان يقول غير كده كافر ويتسحل، دلوقت بيتسولوا مجرد نحشر كلمة العروبة أو الإسلام مع الفرعونية.

Eslam Gharib

لا قوله وزعله لانه محتاج يزعل

Ahdy Gabrial

الإقبال تاريخي يا فندم 75 لايك ولاف

Medhat Mahfouz Ahdy Gabrial كرامات أنوبيس.

Amin Abdelkreem

الكومنتات على التويتة الاصلية اجمل ....

Medhat Mahfouz

https://twitter.com/khalidguwaiz/status/1142470340859375621

Sameh Abou Arayes

لا يوجد تعارض بين الاعتزاز بحضارة مصر القديمة - بما فيها مكونها العربي والافريقي والبحرمتوسطي - وبين الهوية العربية والإسلامية الحالية. ولو سألت أغلب من يقدرون حضارة مصر القديمة ستجدهم يعتزون بالهوية العربية والإسلامية لمصر. الاستثناء الوحيد هم المسيحيون المتطرفون المصريون وهؤلاء يدعون التمسك بالحضارة المصرية مكايدة وكراهية للاسلام بينما في نفس الوقت يقدسون بني إسرائيل ويقدسون كتابا مقدسا يصب اللعنات على حضارة مصر القديمة في قمة من التناقض

Beshoy Talaat Elkatcha Sameh Abou Arayes سامح راكب موجه كره الاقباط... ده علي اساس القران كرم فرعون يا سامح؟ احا علي التناقض يا عرايس!!! ازاي لا تعارض مع الهويه الاسلاميه ويتعارض مع المسيحيه؟ شغل الاستعباط مش بينفع مع كل الناس جمع عروسه!! ازاي بتاع حورس مدافع عن الهويه الاسلاميه؟ عبط احنا يا عصام !!! ؟

Medhat Mahfouz

تعالى نرفع إحنا الاتنين المصاحف ونحتكم لها. كلمة من كل 6 كلمات فى الكرهان الكريه حقد وسباب فى مصر وحكامها وشعبها.

هدى أعصابك يا حاج، مين ده إللى بيعتز بالحضارة وبالهمجية معا، ولا يعتبر مختلا عقليا أو تقياتى كداب.

Sameh Abou Arayes

ارفع العهد القديم ولعناته على مصر الأول فهو الأصل في تشويه حضارة مصر القديمة. وارفع نبوءات خراب مصر في سفر اشعيا وغيره.

Medhat Mahfouz

وإيه الفرق أصلا بين العهد القديم والكرهان الكريه، كلاهما نجاسة بدوية آسيوية، وكلاهما شارب من التانى؟

Fouad Saouma

بحضارة مصر القديمة بما فيها مكونها العربي !!!!!؟؟؟؟

Sameh Abou Arayes

اه طبعا. العرب جزء من مكونات حضارة مصر القديمة. ونسبة كبيرة من سكان الصعيد كانوا عربا منذ آلاف السنين وهذا ذكره هيرودوت عن مدينة قفط وغيرها. مصر كانت واديا خصيبا وسط محيط صحراوي فكانت تأتيها الهجرات من كل مكان حولها

Antony Abdelmalak

هو العرب عتبوها امتى اصلا

دول ماشموش نفسهم غير لما ساعدوا الرومان في عز اضمحلالهم

ومكافئه للقضاء علي الفرس

اخدوا حكم ف جهه الشام

قبل كده مكانش ليهم اي وجود

ياعنى كل اللي من قبل المامون بلح

Sameh Abou Arayes

ابقى قول كده عن العهد القديم للمسيحيين اللي بيدعوا الاعتزاز بحضارة مصر القديمة وشوف ردودهم عليك. كل كلامهم هذا نكاية في الإسلام ولكنهم يلعقون أحذية بني إسرائيل ويقدسون رموزهم با يعبدون ويؤلهون يهوديا

Mohamed Nada

في المنطقة اللي احنا ساكنين فيها ماحدش بيقول حاجة الا بغرض خفي. مفيش حد عنده قضية. مناصر المرأة عايز يشقط و مؤيد مصر الفرعونية بيكره الاسلام والعرب و الليبرالي عايز يعيش مع الستات و مؤيد مصر الإسلامية باصص على تركيا وبيقول الخليفة هناك، و مؤيد مصر العربية ناصري اشتراكي غير واقعي، وحاجة اخر مسخرة سعادتك. قول لي رأيك ايه في مسألة ما اقول لك نوعك وانتمائك stereotyping

Sameh Abou Arayes

صح فعلا للأسف

Antony Abdelmalak

تعالى قوله العهد القديم ولا مصر

هيقولك موسي طبعا

Haya AlMousa Mohamed Nada مالك انت كمصري ومال الصهاينه؟؛ مصر علاقتها منتازه مع الصهاينه ولا اي مشاكل من زمان واسال مبارك واسال جمال مبارك، اصحى يا سامح نت غرقان في كره ايدولوجي تجاوزه قاده مصر من زمان واسرائيل على وفاق ومصالح مشتركه زي تركيا الي انت معجب بيها ليه بتقلد تركيا في كل شي الا الاعلاقه مع اسرائيل ، سامح مخك مهنج مع اسرائيل وحودايت ماتت زمان الا في عقلك

Fouad Saouma

نحن لا يهمنا توراة او انجيل قران ...و اذا تعارضوا معنا ، نطرحهم جانبا بدون ادني تفكير ! لا نلتفت لكتابات اسيوية موتورة !

Medhat Mahfouz

ما تدخلنيش فى مواضيع أنا كاتب فيها ملايين الكلمات أشعيا ده أتفه ما فيها، أقلها كتاب عنوانه المسيحية هى الهرطقة. لو أنت عاوز تقول حاجة لحد قولها له بنفسك وطلعنى أنا منها.

Sameh Abou Arayes

ما زلت لا أفهم التعارض بين الهوية العربية والإسلامية والمصرية. حتى من وجهة نظر قومية مصرية ألا تخدمنا هذه الأفكار في قيادة مصر للمنطقة؟ أليس جزءا كبيرا من ثقل مصر الدولي مستمدا من كونها قائد العالم العربي ومقر الجامعة العربية وبلد الأزهر؟ حين ننتزع هذا من مصر ألا يمثل هذا تقزيما لمصر؟ في وقت يسعى فيه الأتراك والايرانيون والقطريون وغيرهم الاستيلاء علي هذا الدور؟

Beshoy Talaat Elkatcha Sameh Abou Arayes نفسي اعرف انهي اسلامجي نقطك بسبجارتين يا عر...ايس... ممكن تلم عقب سجاير من الشارع وتحتفظ بشرفك احسن من كده ??

Medhat Mahfouz

آه ها، قيادة مصر للمنطئة، لتذهب للجحيم أنت والمنطئة بتاعتك، وما تنساش تاخد الأزعر والجامعة العربجية فى إيدك وأنت ماشى.

Fouad Saouma

هو احنا حنعيده تاني !!! مشبعناش قيادة للمنطقة !؟

موري البشموري

ماذا قدم العرب للبشريه؟؟؟ ماذا قدم محمد للبشريه؟؟؟

Sameh Abou Arayes

الواي فاي اللي حضرتك داخل فيه على الإنترنت من اختراع المهندس المصري حاتم زغلول. وقبل ما تقول ده مصري مش عربي أحب أعرفك ان اصل عائلته من الحجاز وهي عائلة التهامي. ده مثال صغير قوي. ولولا اختراعه لما أمكن الدخول على الراوتر بدون اسلاك ولما أمكن تطوير السمارت فون ليتصل بالإنترنت. وطبعا مش هقول لك ان مؤسس ابل هو سيف الدين جندلي الشهير بستيف جوبز لأنك هتقول لي ده سوري مش عربي

موري البشموري Sameh Abou Arayes

انت شارب بول بعير و لا ايه بالضبط؟؟ سيف الدين جندلي.....الهي يجندلك يا شيخ....خربت المنطق و اللي جابوه....و يا تري زغلول ده اخترع الراوتر عندكو تحت في بير السلم؟؟؟؟؟

Mohammed Abd Elhaleem https://en.wikipedia.org/wiki/WiLAN

كلام صديقي سامح صحيح مية في المية

مش مشكلتك انك جاهل وغبي

https://en.wikipedia.org/wiki/WiLAN

In 1992, Hatim Zaghloul and Michel Fattouche co-founded WiLAN[2] after they developed together the Wideband Orthogonal Frequency Division Multiplexing (WOFDM),[3][non-primary source needed] and Multi-code Direct-sequence Spread Spectrum (MCDSSS).[4][non-primary source needed] Through WiLAN's efforts, the Federal Communications Commission (FCC) has allowed OFDM technology over the 2.4 GHz unlicensed ISM band for the Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) 802.11 standards. MC-DSSS (MultiCode-Direct-sequence Spread Spectrum) is central to high speed CDMA applications, the main technology currently used by many cellphone networks.

In March 1998, WiLAN had its initial public offering.[5]

WiLAN - Wikipedia

Mohammed Abd Elhaleem

دا دور حاتم زعلول اللي انت بتتريق عليه

دورك انت في الحياة ايه ؟!

وايه البشموري دي كمان ههههه

حورس يهديك وتبطل غل وحقد كده :D

Mohamed Nada

المشكلة يا حليم مش اللي مايعرفش. اللي مش عارف ممكن نعرفه و نخليه يبحث ويشوف. المشكلة في اللي بيستظرف ويستخف بقلة الذوق، واللي مش عايز يعرف. دول مفقود الامل فيهم ويفضل مانتعاملش معاهم اصلا، لأن هانبقى بنقلل من نفسنا

موري البشموري Mohammed Abd Elhaleem

طب روح انت يا مثقف...اعمل جوجل عالبشموريين واعرف يطلعوا مين و عملوا ايه...... و ارجع لي تاني عشان اخدك اوديك المدرسه كمان مره...

Sameh Abou Arayes

قيادة مصر للمنطقة هي اللي موفرة فلوس واقتصاد لك وغيرك من مساعدات بمليارات من الخليج وافضلية للعمالة المصرية والصادرات المصرية والدعم السياسي في المواقف المختلفة وحتى المعونة الأمريكية مقابل التزام مصر بالسلام مع إسرائيل. كل هذا ما كنا سنحصل عليه اولا الانتماء العربي ولولا قوة مصر ونفوذها النابع من كونها قائد العالم العربي

Haya AlMousa Sameh Abou Arayes مصر قائده العالم العربي؟ من وقت دخول عمرو بن العاص قل لي ماذا كان دور مصر

Medhat Mahfouz

طلع بس أميركا وإسرائيل من البكابورت بتاعك ده، وخد برضه الباقيين دول كلهم فى إيدك، وما تخللينيش أفتح فى ملايين كلمات تانية عن ريع البترول إللى جه غلط بسبب عمالة شيوعى قعيد عاهة اسمه فرانكلين رووسيفيلت، وأهه مال قذر وغار لحالة ورجعوا يلموا بعر الإبل تانى زى زمان.

Mohamed Nada

التساؤل في غير محله لأنه بيغفل البعد الأفريقي كمان. مصر مش بس عربية اسلامية، مصر أفريقية كمان، بالإضافة الى كونها فرعونية. يعني هو زعلان ان الافتتاح ماركزش مع البعد العربي والاسلامي ومش فارق معاه انه اغفل كمان البعد الافريقي، رغم انها بطولة افريقية ??

Sameh Abou Arayes

أنا هاخد كل ده في ايدي وأغادر هذه الصفحة لأنك لما تقول اذهب للجحيم تبقى غير محترم ولا تشرفني معرفتك. لما تتعلم الاحترام في الحوار دون إساءة لمحاورك ابقى اطلب صداقة ناس محترمة. ورغم أنفك وانف كل حاقد مصر ستبقى عربية إسلامية

Medhat Mahfouz

يا نهار أسود، يا كابتن اقرأ لى شوية قبل ما تيجى تكتب هنا. أضمن لك أنك ها تلقى ملايين الكلمات برضه عن الأفاق الهالك ستيف جوبز.

Mohamed Sarhan

كنت من يومين بقول لنفسي أكيد الخناقة دي هتحصل وحصلت اهو ????

Mohamed Sarhan

البرجماتية والمصالح تمام ..

لكن تقولي عربية إسلامية ده كده له

مسمى تاني

Haya AlMousa Sameh Abou Arayesليه هي مصر في التاريخ الاسلامي كانت ايه؟؟ ولا حتى عاصمه خلافه اصبحت مفلسه تاريخيا ومفلسه حضاريا ولا حتى خليفه بقي فيها الا الفاطميين الشيعه، مصر انتهت تماما حضاريا من عهد الاسلام، ثم مصر في القران بلاد فسق وفجور لا اكثر

Haya AlMousa Sameh Abou ArayesArayesكلامك ممكن ينطبق على العرب المسلمين فقط ، العرب اولا يحتقرون مصر وشعبها لابعد الحدود وانا من الشام واقول لك العربي يا دوب يعتبر المصريين مسلمين، اسمكم ولاد رقاصه وفراعنه وفقط، والتاريخ يحكم، مصر ما استطاعت ان تلعب لعبه الاسلام للقياده طول تاريخها الاسلامي كانت مجرد تابع والمستقبل مرآة للتاريخ ما لكمش رزق مع الاسلام لا تقارن نفسك بتركيا وغيرها والي مش كاره يا ناره ، في الاسلام مصر مجرد تابعه وكل العرب يعتبرون الازهر وفتاويه نكته، مرجعيتهم السعوديه، فاللعبه الي بتحاول تلعبها انت وجمال مبارك مش لعبتكم اسمع مني

Mahmoud EL Agamy

نسلخ ايه يا راجل دا احنا اللي اتسلخنا

Ahmed Elmansi Mahmoud EL Agamy يسطه هو انت هنا

Mahmoud EL Agamy

يا نهار ابيض، طبعا دا انا قديم اوي هنا عند الاستاذ

Medhat Mahfouz

..اقرا الملحق: إسماعيل صدقى. ..المنسى ينتقد سعى البعض لأن يصبح زعيما لمجموعة بلاد لا قيمة لها.

https://www.facebook.com/ahmed.elmansi.710/posts/171999220497539

جايلى فى الهوم حوار ومناظرة شيقة ولقاء سحاب بين الاستاذ سامح ابو العرايس والاستاذ مدحت محفوظ

https://www.facebook.com/ahmed.elmansi.710/posts/171995887164539

Jaber Mahfouz

1-الاستاذ سامح ابو عرايس زعل من عبارة "اذهب للجحيم انت وشئون المنطئة" اللي قالها الاستاذ وهو مكنش يقصد اهانة لك يا سامح، لو بتتفرج على افلام اجنبي من غير ما تقرأ الترجمة هتلاقي ان العبارة دي كناية عن الاعتراض الكامل ومش مقصود بها اهانة اما انت فتطاولت وقلت..... من غير ما تفكر حتى في المقصود من عبارته انا فهمتها انها كناية عن شدة الاعتراض وقد يكون كمان "انت" ترجع" لمصر العربية" مش سامح

2-اذا ركزنا على الموضوع الرئيسي اللي هو انك مش قادر تفهم التعارض بين الهوية الإسلامية والهوية الفرعونية، ودي نكتة طبعا

لان اساس الهوية الإسلامية هو تحطيم اي هوية مغايرة "تحطيم الاصنام"، تحطيم القبور وشواهد القبور انت مستوعب ولا لأ؟!!

الأهرامات وابو الهول والهياكل الفرعونية اللي درجنا على تسميتها معابد في كل مكان في مصر في نظر الهوية الإسلامية هي مجرد قبور ومعابد شرك وكفر

والشعور الإسلامي تجاهها كدة حتى لو لم يملكوا القدرة على إزالتها بالرغم من انهم عملو كدة عبر الزمن مرات ومرات

مش قادر تفهم ايه التعارض بين حورس والله طب ازاي ????

حتى لو نجحو في هدم الرموز المادية للهوية الفرعونية

فالهوية مطبوعة في أعماق اي شعب اما الثقافة الدخيلة لا يمكن تتعدى الطبقة الجلدية الخارجية، لها مظاهر في كل مناشط الحياة اكل وشرب وأغاني والفاظ وصفات

كل اللي يقدرو عليه اهالة التراب عليها فقط لا غير

3- التحجج بعائد الاستفادة من الانتماء الشكلي للعرب والمظلمين هو غير صحيح، والعكس هو الصحيح انهم هما اللي مصو دمنا باجبارنا على الانتماء الشكل لهم

والكابوس الاعظم اللي بيقض مضاجعهم هو اننا نفوق ونرجع لاصلنا

واخيرا وليس اخرا انا سمعت انك على تواصل مع الإله حورس نفسه

تقدر تسأله اذا كان يرضيه الغترة والعقال اللي انت عاوز تلبسه لهم ده؟ ??

Haya AlMousa Jaber Mahfouz كلام سليم حتى لو الفرعونيه قبلت بالهويه الاسلاميه وهو مكس عجيب لكن الاسلام لا يقبل ولك في شيوخ السلفيه عبره، والاتراك فهمو ان لعبه الدين استهلكت وان القوميه اليوم تكسب وعرايس عايز يلعب بكرت محروق ، اتحرق من اصحابه نفسهم

Moussa Eshra Jaber Mahfouz ????????

لو كانو عايزين يهدوهم كانو هدوهم ????

ما فى مخ والله

Jaber Mahfouz

ما هو علشان مفيش مخ عندكم والله معرفتوش تهدوهم كلهم

الا بعض الأهرامات الصغيرة وحرق مكتبة الإسكندرية وعمليات السلب والنهب الموسعة

Medhat Mahfouz

إسماعيل صدقى يا..، يا عربان.

Amin Abdelkreem

معادلة بسيطة وسهلة مجموع مليون صفر = صفر

Medhat Mahfouz

المسلمون لن يقبلوا بالفرعونية، طب ليه؟ أكيد لأسباب مادية موش لمجرد أن كتبهم المقدسة قالت كده، وهذه ليست سوى صياغة كلامية لتلك الأسباب.

ليه لا يقبلون بهيكلية نظام الحضارة الاقتصادى ويسمون الحكم فيها أسياد وعبيد؟ ليه دايما يقفزون فى أول فرصة للقذف المبكر لسائل التمكين؟ طب ليه التمكين أصلا، لماذا لا يرضون بحياة الطفيليات والابتزاز وهى مجزية وناجحة ومغرية فعلا لو كنتم تعلمون، بينما القفز للسلطة يتحول لفضيحة وكارثة بل وانتحار؟

..السبب ببساطة هو عقلية الريع، ودى مشكلة جيينية لا حل لها. حياة البوادى والجيينات المتكيفة معها لعشرات آلاف السنين لا تتصور شيئا اسمه توليد الثروة، إنما أن الثروات موجودة سلفا والمشكلة فقط هى التوزيع. من هنا يتلهفون على الحكم، يصلون له، يحصلون على مرتب ضخم لمدة 6 شهور، ثم يفاجأون بالشعب يلقيهم لبقية عمرهم فى السجون أو يعلقهم على المشانق، وينقرضون دون أن يفهموا لماذا هم فاشلون.

Haya AlMousa

الغريب ان ابو عرايس ذكي، فمستغربه جدا اعتقاده ان كرت الدين الي اتحرق تماما ممكن ينجح والاخوان نفسهم بيرموه! ، ازاي وهو شاف ان الاسلاميين غدرو مبارك طويلا وهم وراء الثورة هو معتقد انه اذكى من السادات الي اغتالوه او من مبارك الي سايسهم، انت لو ربيت افعى في حجرك افضل، الاسلاميين حتى تركيا بداو يخسروها بفوز اكرم اوغلو ، عرايس انا فاهمه انك فاكر ان الي تكسب بيه العب بيه لكن المصريين بالذات عندهم سلاح القوميه والهويه المصريه هو الي نجحهم من الاف السنين والدين ركعهم فقط فالعب صح يا عرايس وصحصح

… عبد الكريم ينقل لجدل موازى قائلا ويتوالى الطوفان:

Arabs shocked at strong underlining of the Egyptian identity at the Africa Cup of Nations football tournament opening ceremony, June 21, 2019.

Mahmoud Elsayed

بدأ عصر ما قبل التاريخ ٦٠٠٠ ق.م تقريبا وتكوين دولتين في مصر في الدلتا والصعيد استمر حوالي ٢٨٠٠ سنة وبعد كده تم توحيدهم علي يد مينا موحد القطرين وبدأ عصر التاريخ التاني سنة ٣٢٠٠ ق. م اللي عرفنا فيه الكتابة ونشأة مفهوم الدين والفن والعمارة والنحت والنقش واللي اتكون من ٣٠ اسرة مالكة و ٣ دول حاكمة "القديمة والوسطي والحديثة" ومرت بفترات انهيار قصيره بين المراحل التلاتة دي. واللي استمرت الدولة الفرعونية حتي سنة ٣٣٢ ق.م حتي دخول الاسكندر الاكبر مصر وانتهاء حكم الفراعنة مع بقاء كل حضارتهم. مجد استمر آلاف السنين وحضارة يفخر بيها اي شخص وانجازات استفاد منها أحفاد الفراعنة ومصدر دخل كبير لمصر لحد اللحظة ديه. وبعد كل ده يجي الجعر علي الشنيفي يقول ان الحضارة الفرعونية حقبة طويت ولن تعود.

https://www.facebook.com/M.Elsayed.238/posts/2369995979946091

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2369995956612760

Medhat Mahfouz

فين الواى فاى؟ دى حاجة اسمها بيع الرخص. مثلا جافا أنت كمطور برامج موش بتروح لصن علشان تشتريها، نفس الشىء كوديك الفيديو لما تصدر بلوراى، أو الواى فاى لو ها تحطه كإمكانية على تليفون أو شاشة تليفزيون ..إلخ. فيه وسيط هو إللى بيبيع الرخص، بالقطاعى 50 سنت الرخصة، حاجات كده. ولما تقول عن زغاليلو الحجازى أنه اخترع الواى فاى زى ما تقول عن محل الكهربا إللى ع الناصية أنه اخترع المصباح الكهربى.

الواى فاى كما نعرفه الآن ويتم الترخيص به هو منتج أسترالى، ولو عاوز تعرف أصل التقنية لازم ترجع لصاروخ هولليوود اليهودية هيدى لامار هى إللى اخترعتها فى الأربعينيات.

..على رأى لطخ الغمة، حظكم وحش ده تخصصى.

Hedy Lamarr: The Incredible Mind Behind Secure WiFi, GPS And Bluetooth

https://www.forbes.com/sites/shivaunefield/2018/02/28/hedy-lamarr-the-incredible-mind-behind-secure-wi-fi-gps-bluetooth/

Mahmoud EL Agamy

الاستاذ بيستشهد ب اللطخ ????

Medhat Mahfouz

اللطخ روحى روحى روحى.

Mahmoud EL Agamy

دا لو عايش يكتبها فى السى فى بتاعه

Fouad Saouma

هيهات ثم هيهات لكم

Mohamed Adel

مصر مصريه مصر هويه في حد زاتها مصر فرعونيه والعرب والاسلام دخلا ء عليها

Mahmoud EL Agamy

هو البوست ده ضرب كده عشان معمول للفريندز بس ???? تقريبا كل الناس بتخاف تعلق هنا في البوستات اللي معموله بابلك

Medhat Mahfouz

أشكرك، أول مرة أفكر فى حاجة كده.

Medhat Mahfouz Mohamed Adel

كلامك يحتوى على ملحوظة ذكية رائعة، إحنا عندنا حاجة واضحة كبيرة ومبجلة لدى العالم كله وها نرجع لها، لكن فى بلاد تانية أبتليت بالإسلام ممكن استعادة الهوية ما يكونش بالسهولة أو بالبساطة دى.

Sayed Fathey Sayed

لاننا مصريون ولسنا عرب

احتلنا العرب سنة 641 ميلادية حتي 1952 ميلادية

Medhat Mahfouz

بالعكس، 1952 احتلال عربى واستمر حتى 1967 بقدوم موشيه دايان وتخليصه لنا من الأعرابى آل مرة.

للدقة فترات حكم العرب قصيرة متفرقة ومحدودة جدا، هذا بفرض جواز وصفها بالحكم أصلا، وأول من كان قد حررنا منهم هو ابن طولون.

طبعا ليس كل أجنبى عربى، ومن أولئك الحضاريون أشقاؤنا الجيينيون زى الإنجليز والأشكيناز، ومنهم المتحضرون زى الفاطميين والمماليك والعلويين، ومنهم البرابرة تماما زى العربان والعثمانلية.

Sayed Fathey Sayed

Ahmed Elmansi

المماليك متحضرون ازاى

سؤال وجيه

لا تنظر لفترة اضمحلالهم والحملة الفرنسية ومذبحة القلعة وكده، فهذه كانت الدولة العثمانلية القميئة وليست دولتهم. بل انظر لفترة أمجادهم حين استقلوا بمصر من منتصف القرن ال 13 حتى طومان باى أى قرابة 3 قرون زاهرة حربيا واقتصاديا وعمارة وكل شىء.

المسلمون يتباهون ببيبرس وقطز بصفتهم حماة الإسلام، لكن الواقع أنهم حماة مصر لا أكثر ولا أقل.

وهو لب الإجابة على سؤالك، عرقيا هم ليسوا عربا ولا حتى آسيويين إنما من أوروبا الشرقية.

باستثناء التمسح بمن أوقف التتار منهم، العرقية هذه هى سبب كراهية المسلمين الرهيبة لهم، ويتحدثون دائما عنهم بازدراء وحنق، ويستخدمون كلمة مماليك كمرادف لكلمة عبيد، ذلك لأن ببساطة هؤلاء هم من قضوا على دولة صخام الطين الأيوبى بأن ركلوها خارج مصر فانتهت وانتهى مجدها المزعوم.

--------------------

تحديث

Arabs shocked at strong underlining of the Egyptian identity at the Africa Cup of Nations football tournament opening ceremony, June 21, 2019.

أشكرك يا حبى، وهذه المعمعة هنا لمن يرغب

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2353482834734073

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2353482778067412

https://www.facebook.com/Abdoroid/posts/2603542779680543

ومن التعليقات هنا كان قول أحمد رضا ولذلك كل الحثالات دول عندهم Maladaptation (عسر تكيف/تطور)، وهو مصطلح علمي رصين 100%، لكن هيهات إن باحث أكاديمي يطلع يقول كده من غير ما يتفصل ويتشتم. وقد استرسل عصام مفيضا فى تمحيص مقولة إن قلة قد سخر للمسلمين الغرب ومنتجاته معتبرا كل ما يفعلونه حين ينفضح عجزهم أن اضرب الوهم بالوهم والكذب بالكذب والنفاق بالنفاق ولى الحقائق بلى الحقائق وهكذا ] .

--------------------

تحديث آخر : ميمورى بعد سنتين :

..بالكومنتات: - يا سلااااام! ..هانى يقول سلخ تعبير موش مناسب، سمك الطبقة العربية والإسلامية أرفع بكثير من الجلد، بحيث لا يتناسب معها تعبير سلخ، الأنسب كشط الشخصية العربية والإسلامية، بحيث لا تحتاج اكثر من ظفر إبهام اليد.

… كذلك عصام منير كتب [ بدون تنقيح ] : لازم .. لازم بعد اذنك يا استاذنا - نكرر ونكرر هذه العبارات (( عدم قبول العقلية الاسلاميه للفرعونية ( مع ان الفرعونية تؤمن باليوم الاخر يوم الحساب - انظر المحكمة الاوزورية فى كثير من المعابد ) السبب كما قلت يا استاذنا - هو عدم تصورهم شيء اسمه توليد الثروة - انما الثروات موجودة اصلا - والمشكله فى توزيعها - ومن هنا يتلهفون على الحكم - معلشي تعليق من عندى - حظهم او غبائهم انهم فعلوا ذلك فى ارض الفراعنه وقلوا لو نجحنا فى مصر الباقى سهل وا فيش مشكله ( ما يعرفوش ان النساء البسطاء المصريات هم اللي هزموهم وفضحوهم ) - هناك فيديو لسيدة مصرية تقول لضابط شرطة اخواجي (( تصدق انا ارجل منك ))

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2353482834734073

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/4213247592090912

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/4214741648608173

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2253719758079596

 

---

المزيد من 2020

المزيد من الصفحات الثيمية