استدامة الحضارة

Civilization Sustained

Medhat Mahfouz, Civilization Sustained —Human Entropy as Compulsatory Price for Technology Revolutions and Fascism as the Combating Front Line (2019).

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

 

أ - تمهيدات ما قبل الإصدار .

 

---

 

4 سپتمبر 2019 :

استدامة الحضارة

كتاب استدامة الحضارة —الأنتروپى الإنسانية كثمن إجبارى للثورات التقنية والفاشية كخط المواجهة الأمامى :

قضية هذا الكتاب كانت شاغل كل العمر الأكبر للكاتب ، إلى أن قرر فجأة أن ينهيه لعله يغلق دائرة كتابات بدأها قبل ثلاثين عاما بكتاب حضارة ما بعد الإنسان ، وليس بأفضل من ذكرى كهذه لطرح السؤال الأصعب ، سؤال وماذا عن حضارة الإنسان نفسه ، هل من أمل لها أم هى doomed تنتظر حكم الموت . إعلان ساعة صفر كان الهدف منه أن يصبح حافزا ضاغطا لبعض الإنجاز ، ولحد ما كان هذا فعالا ، لكن ظلت القناعة الأكبر أن أمنا الطبيعة هى صاحبة المشروع ، وحل الموعد دون أن يصبح متأكدا جدا أنه ينوى إتمامه حتى النهاية حقا ، مقدما هذه النسخة الهيكلية أو الارتيادية ، فقط على أمل جديد أن يقدم خلال شهور قليلة قادمة نسخة بها خطوات قليلة أخرى نحو ملمح الاكتمال .

http://www.everyscreen.com/views/pdf/MedhatMahfouz_CivilizationSustained.pdf

 

… أيضا نسخة على موقع 4Shared.com :

https://www.4shared.com/s/fFBbg6vLLee

… الغلاف بالجودة الكاملة :

http://www.everyscreen.com/photos_18/MedhatMahfouz_CivilizationSustained_book_2019_01.jpg

 

اليوم 4 سپتمبر 2019 تمر ثلاثون عاما على صدور كتاب حضارة ما بعد الإنسان :

هل مستقبل الحياة على هذا الكوكب ، هو للكائنات الكربونية أم السيليكونية ؟ … كتاب حضارة ما بعد الإنسان ( 1989 ) ، هنا .

http://www.everyscreen.com/views/pdf/posthumancivilization.pdf

هه هه ، ويظل أنا من صك مصطلح ما بعد الإنسان ، ناهيك عن مصطلح حضارة ما بعد الإنسان ، وسطر حقوق ملكيتهما رسميا فى أضابير هيئة الكتاب المصرية فى سنة 1989 . … فى ظل فوضى التسميات الحالية ، هل لا يزال توصيف المستقبل بواسطة كتاب قديم كهذا هو التوصيف الأدق حتى اللحظة ، أم لا ؟ … هذا النقاش هنا .

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/684495568299483?comment_id=685618864853820&offset=0&total_comments=3

 

-

 

… كل الترحيب بكافة التعليقات التى تخص الكتاب هنا على كومنتات نسخة فيسبووك من مدخل الإصدار الذى تقرأه الآن :

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2364434837008087

… أيضا تابع هذه الصفحة المخصصة لمستجدات الكتاب :

http://www.everyscreen.com/themes/2019/CivilizationSustained.htm

… وبالطبع يسعدنا زيارتك الدائمة للموقع حيث لا يكاد يمر يوم دون وجود متابعات جديدة تعليقا على الأحداث الجارية أو غيرها :

http://www.everyscreen.com

 

-

 

كتب المؤلف ذات الصلة :

 

حضارة ما بعد الإنسان ( 1989 ) :

http://www.everyscreen.com/views/pdf/posthumancivilization.pdf

أو :

https://www.4shared.com/s/f159PbA7Kee

 

رواية سهم كيوپيد ( 2007 ) :

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_01.pdf

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_02.pdf

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_03.pdf

أو :

https://www.4shared.com/s/ft-QGXe5qfi

 

المسيحية هى الهرطقة ( 2004 ، 2009 ) :

http://www.everyscreen.com/views/pdf/EveryScreen.com_Secularism_ChristianityIsTheHeresy.pdf

أو :

https://www.4shared.com/s/fyA7wYRgbfi

 

استدامة الحضارة —الأنتروپى الإنسانية كثمن إجبارى للثورات التقنية والفاشية كخط المواجهة الأمامى ( 2019 ) :

http://www.everyscreen.com/views/pdf/MedhatMahfouz_CivilizationSustained.pdf

أو :

https://www.4shared.com/s/fFBbg6vLLee

 

-

 

كتب أخرى للمؤلف :

 

كتب صدرت على الموقع :

http://www.everyscreen.com/views/index.htm#PDFListing

 

كتاب دليل الأفلام ( 1998 ) :

http://www.everyscreen.com/views/pdf/MoviesOnEveryScreen_MainTextOnly_ToBeUpdated.pdf

http://www.4shared.com/office/9QpLWnH4ce

 

موقع إيڤرى سكريين نفسه وبكامله خارج الخط ( مفيد بالأخص للقراء الذين لا يتاح الموقع فى أماكن إقامتهم ) :

http://www.4shared.com/zip/7RQFgfg4

http://www.4shared.com/zip/gKZGuv67

http://www.4shared.com/zip/pXI7VZ3_ba

 

-

 

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2364434837008087

… المزيد بالصفحة الثيمية استدامة الحضارة .

 

-

 

4 سپتمبر 2020 :

عام على صدور كتاب استدامة الحضارة ، عام تحولت فيه مسيرة قرن صعود الفاشية العظيم وقهر أنتروپى القرن السابق عليه على الأقل ، قرننا الحالى الذى لم ينقضى منه بعد سوى عقدين تحول من صيرورة وخطوات إلى زلازل وقفزات ، وقطعا لا يزال الجاى أحلى .

… أيضا الكتاب نفسه تم استكمال تقريبا كل ما كان فى العادة مجرد سطر من الواضح أن سوف تحل محله فقرة أو مدخل كامل ، تم استكمالها بحيث بات يدور الآن حول حجم الـ 12 ملزمة ( 192 صفحة ) .

1 يناير 2021 :

نسخة منقحة بمناسبة العام الجديد ، استجد بها بالأخص استكمال الفجوات الناقصة فى الفصل المتعلق بالياپان ، بما يجعل الكتاب 206 صفحة أو 13 ملزمة تقريبا .

 

---

 

27 يونيو 2020 :

Turning Point USA meme https://twitter.com/TPUSA/status/862046494240657408

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

أهه إحنا بقى عملنا كتاب استدامة الحضارة علشان ندور على حل للمعضلة دى .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/3172182769530738

1 فبراير 2020 :

بالظبط كده، حاجة اسمها حكم الفرد المطلق والمؤبد، حاجة اسمها أنا ربكم الأعلى، حاجة اخترعتها مصر قبل آلاف مؤلفة من السنين، ولا زال وسيظل يثبت أن أى حيود عنها ولو بشعرة واحدة هو كارثة محتومة مطلقة الأوصاف. ..أميركا -بل كل الحضارة- على الطريق الصحيح لأول مرة منذ الماجنا كارثة، خضوع البعض للاستلاب العقلى، تلك المسخرة المسماة الديموقلاطية. ..العصابة الديموقلاطية تقول تبرئة ترامب من تهمتى ازدراء البرطمان والتعاون مع جهات خارجية ضد خونة الداخل، هو صك على بياض يمنحه الحق فى فعل أى شىء ضد الضظطور والكوانين وكل ما ترسخ لقرون تحت اسم الديموقلاطية. ..الديموقلاطية لا تكف قط عن إبهارك! ..أقوال مأثورة ليس منها رأى أرسطو حتى لا نستفز أحدا: - اختلفوا أى نظم الحكم أفضلها فرموا الفوطة وقالوا خلاص نمشيها ديموقلاطية (من سهم كيوپيد). - خسىء من يقول الديموقلاطية نظام حكم سيىء أو أفشل نظام حكم، الديموقلاطية هى أصلا اللا نظام واللا حكم (دى إللى ممشيها إيڤرى سكريين من فترة). - الديموقلاطية كلمة يونانية مكونة من شطرين معناها حكم القلاليط (أكتر من كده يبقى دخلنا على أرسطو). ..الأصل هنا. ..لكل تراث إيفرى سكريين الفاشى الممتد لعقود طويلة هذا مكثفا ومجمعا، اقرأ كتاب استدامة الحضارة. ..بالكومنتات: - بتصعبها ليه وجيمس بوند سقوط السماء سهلها خالص: العودة للجذور. ..فودة يقول تعليقك راكب إكسبريس وكلماتك لها محرك نفاث موش قادر ألحقها، لكنى اوافقك فى أن لا بد من الضرب بيد من حديد على خاربى الحضارات. ..الإشارة للكتاب فى هذا المدخل دعت أصدقاء لطلبه، كما علق رمضان بأنه كتاب عظيم وقد قرأه مرتين.

22 يناير 2020 :

ويسألونك عن البنية التحتية :

يتشرف موقع إيڤرى سكريين بإعلان انضمام السير مجدى يعقوب لقائمة قرائه . … يقول بنقسمه يتحدث كثيرا عن ضرورة القضاء على الإسلام مصريا وعالميا ، لكنه لا يفعل سوى مضاعفة موازنة الأزعر الشرير وتمويل الإرهاب فى سيناء بمئات بلايين الجنيهات وتنفيذ مشروع النهقة الإخونجى بتكلفة ديون 6 تريلليون جنيه ولا تزال الحسابة بتحسب . … بنقسمه يهاجم كثيرا الزيادة السكانية ، لكنه لا يكف عن إلقاء الطعام أكثر وأكثر للصراصير فى صفيحة الزبالة كى تتكاثر أكثر وأكثر ، إلقاء التعليم مجانا العلاج مجانا المعاشات بكل صنوفها مجانا الدعم للخبز والتموين وغيرها مجانا بنية تحتية مجانا كل شىء مجانا ، والحسابة بتحسب . … يطنطن طوال الوقت بالوطنية وتحيا مصر ، ولا يفعل سوى تمكين عصابة التلاتة وشبشب من البلد ، بل فتح مصر ع البحرى والقبلى والشرجى لكل البرابرة وأعداء الحضارة عالميا تحت شعار الموجود بنقسمه ، إلى آخر مسلسل الخيانات العظمى التى يرتكبها بلا انقطاع . … إلخ … إلخ دلدول مجيدة عبد اللايكات الشيوعى بالصدفة يقول ويقول ولا يفعل إلا العكس والعكس . … انظر مداخل حتمية المحق التام لدور الدولة الاقتصادى والاجتماعى –تعليم صحة دعم بنية تحتية أيا ما كان من هذه البدع الكينزية المجنونة التى استيقظ عليها التاريخ فجأة فى منتصف القرن العشرين– ذلك لتعود دولة أمنية خالصة ، جيش وشرطة وبس ، قتل وقمع وبس . … كذا انظر ما نكتبه عن حتمية الحكم العسكرى الصريح المباشر المطلق وطبعا اليمينى والمؤبد –وفى جميع أمم الحضارة أميركا اليابان كله– ذلك بدءا من مدخل پينوتشيت قبل نحو 30 عاما بصفحة الليبرالية حتى كتاب استدامة الحضارة ( 2019 ) ، كلها تحت عنوان نحو رأسمالية مطلقة التوحش يحرسها عسكر مطلقو التوحش ( بما فيه حراستها من نفسها ) . … وأيضا بالضرورة انظر مداخل مسلسل رزع القفا المتواصل من فضيحة الإمام الأكبر شخة الجامع الأزعر الشرير لبنقسمه ، هذا الذى بالتالى لا يكف عن تلقى التعليمات يوميا من كنوات الإخونج وتنفيذها حرفيا . … بالكومنتات : - الإجابة بسيطة : قبل ما يظهر الوغد المدعو كينز إللى قال الحكومة تجيب الناس يحفروا حفر وتديهم أجور ، وتجيبهم فى اليوم التالى يردموها وتدفع لهم تانى ، مين إللى كان بيعمل بنية تحتية ؟ … إزاى ما تعرفش ؟ بص مثلا على مانشيت الأهرام يوم 25 يناير 2011 إللى كان بيقول الحكومة لم تعد بعد مسئولة عن البنية التحتية ، والمسئول من الآن فصاعدا هو القطاع الخصوصى . … مقاولات لحساب الحكومة ؟ لأ طبعا موش ده خالص . أى سدود أنهار طرق شبكات كهربا ميا أى شىء تنشئه الشركات الخصوصية بفلوسها ، وتحصل تمن الخدمة من إللى يطلبها . بالعكس ، الحكومة فى الحالة دى بتاخد موش بتدفع ، بتاخد فلوس نظير التراخيص تنفق بها على الجيش والشرطة والحروب ، خاصة وأن تم محو كلمة ضرائب من القاموس . … مين يقرر للمدينة ؟ مسئولية أهلها أو غالبا ها تيجى كرؤية من الشركات شافت فيه احتياج للموضوع وفرصة للاستثمار وممكن تعمل بيزنس . المهم الحكومة موش طرف نهائيا فى قصة زى دى طالما لا تمس تخصصها الوحيد الأمن القومى . … مين يخطط الصورة الكبيرة ؟ شركات برضه . عموما بص على مدخلنا السابق عن ’ الضرائب ‘ العقارية . … نقاش مع السماحى .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2789792827769736

… نفذ الأصل بصفحة اقتصاديات البربور ، ونسخة بصفحة استدامة الحضارة .

11 يناير 2020 :

نقاش تم عن غير طريق فيسبووك وننقله بدون تنقيح :

- القارىء : أستاذنا صباح الخير، حضرتك دايما بتشير للفلاح المصرى انه مصدر حضارى وانه ضد الاسلام بس اللى انا ملاحظه واكيد غيرى كتير عكس كدة فالفلاح المصرى مخه مقفل دايما وضد التحرر على طول الخط من اى قيود دينية كانت او جنسية الخ، ممكن حضرتك تفهمنى وجهة نظرك بنيتها على ايه؟

- إيڤرى سكريين : وإيه عيب المخ المقفل؟ إحنا طايلين؟

- القارىء : بس هو مخ مقفل ضد التحرر زى ما قلت لك، ده غير وجود صفات تانية زى الكدب والفهلوة الخ.

- إيڤرى سكريين : يعنى إيه تحرر وفايدته إيه ولمين بالظبط. ثم إللى بيسموه لؤم الفلاحين آلية تكيفية نشأت مع وجود غزاة أجانب ويتلاشى بتلاشى السبب. الحضارة تشترط نموذج طبقى معين وهو مشروح واحدة واحدة فى كتاب استدامة الحضارة. الحضارة موش فكرة، الحضارة شغل.

- القارىء : لكن الشغل ده لازم يكون بيخدم افكار معينة، والفكرة اصلا فى حد ذاتها احيانا كتير بتبقى حافز للشغل، رايك ايه فى النقطة دى؟

- إيڤرى سكريين : دى اسمها الفلسفة المثالية وهى هراء مطلق.

- القارىء : ليه هراء ؟

- إيڤرى سكريين : لأن ما فيش حاجة اسمها وعى أو فكر أو أفكار أصلا. الطبيعة لا تعرف سوى الماديات.

- القارىء : الطبيعة لا تعترف الا بالماديات ده حقيقى، إنما على مستوى الانسان نفسه فهو محترف فى صناعة الاوهام وتقديسها، طب ليه منخلقلوش الوهم اللى على دماغنا، أو نحاول توجيهه فى الاتجاه اللى احنا عايزينه؟

- إيڤرى سكريين : هه هه، برضه محاولة التوجيه فى حد ذاتها تحدى للطبيعة.

- القارىء : طيب معلش سؤال كمان ، دايما بتواجهنا مشكلة فى الية تغيير الحاكم او الفرعون لو طلع فرعون خول ومش اد المسئولية فازاى نتغلب على الموضوع ده؟ انا قريت كتاب استدامة الحضارة وحضرتك اقترحت مجلس عسكرى لحماية الدولة وهو. المسئول عن عزل وتعيين الفرعون الجديد حسب مافهمت بشرط عدم تدخله تماما فى الاقتصاد مظبوط كدة؟

- إيڤرى سكريين : صح، إحنا موش من شأننا خالص يكون لنا رأى فى الفرعون. دورنا أن نؤلهه وبس. ناس تانية بقى دى شغلتها.

- القارىء : طب افترض ان المجلس ده انحرف باى شكل عن اداء دوره، وهو اصلا بيتم اختياره ازاى ومن مين.

- إيڤرى سكريين : يبقى رحنا فى داهية. لكن يظل أى حكم فردى أو أى حكم عسكرى أفضل بآلاف المرات من الديموقلاطية.

- القارىء : سيبك من الديمقلاطية لو افترضنا ان احنا عملنا حزب واحد تنظيمه داخليا اشبه بالتنظيم الماسونى بحيث انه يكون درجات ويكون فيه تصويت داخلى على اختيار الفرعون مش كدة هيبقى احسن؟

- إيڤرى سكريين : ومين ها يسمع لهم؟ العسكر معاهم السلاح إللى يفرضوا به كلمتهم فى كل شىء عند اللزوم موش بس اختيار الفرعون. لكن ردا على سؤالك نحن لا نفترض بالذات الطبقة العليا جدا منهم إلا العلم والرؤية وأكيد بياخدوا الآراء التى يجدونها جيدة من خارجهم. وده الفارق عن الديموقلاطية إللى كل فرد من الرعاع له رأى ومن حقه يفرضه فرضا لو بقى أغلبية.

- القارىء : ازاى ها تقدر تضمن عدم اضمحلال الطبقة العليا جدا؟ دى المشكلة الجوهرية لان مش هيبقى عندك نظام محاسبة ليهم فهم الهة فوق اى قانون وفى نفس الوقت هما مازالوا بشر برضه وبالتالى ممكن بعد جيل او اتنين ينحرفوا عن اهدافهم خالص ويؤدوا لنتيجة عكسية.

- إيڤرى سكريين : وارد طبعا، هل عندك بديل أحسن؟ ..ثم بذكر كلمة قانون، هل فيه قانون فوق السلاح؟ فى الديموقلاطيات قالوا القانون فوق الجميع، فانهارت، بل هذا أحد أهم أسباب انهيارها لأن المنطخبين بيستمروا يعدلوا الكوانين لصالح الطفيليات والنهابين.

- القارىء : أنا شايف الوضع فى الولايات المتحدة مش سئ اوى الا فى موضوع الهجرة العشوائية ومش قادر افهم ازاى التنظيم الماسونى والمجمع العسكرى الامريكى كانوا ساكتين على مهازل زى دى الفترة اللى فاتت. المفروض ان الجهتين اللى ذكرتهم دول هما اللى بيحكموا من وراء الستار والحزبين مجرد واجهة والديمقراطية فى امريكا مش زى ديمقراطية اوروبا خالص، وكلام حضرتك عن اليابان صحيح تماما. أنا شايف ان التصويت على المرشحين يكون مطروح على الشعوب فى مجالات معينة بس لا تمس علمانية الدولة او اتجاهاتها التقدمية اللى هتكون مفروضة من النخبة فى دستور حقيقى مكتوب ومفروض على المجتمع.

- إيڤرى سكريين : طيب، المشكلة أن ورا الستار جه له حدود، النظام ككل خاضع لضظطور بيجبره على الحكوك والمساواة والهجرة ..إلخ. والأهم يقدس التنوع العرقى وهى أصل كل البلاوى، وده الفارق الجوهرى مع اليابان التى لا تواجه أى من كل هذا، حتى ديموقلاطيتها زى بتاعتنا حزب واحد وبس، حاجة قريبة لكلامك عن حكم الحزب السرى يختار الريس ويوجه السياسات بدون ضغوط من شارع أو محرضين، إنما هو مؤله وخلاص كده. من هنا بنقول الخطوة الأولى القضاء على التنوع إياه ده واستعادة النقاء العرقى. ..بالمناسبة، لا اليابان ولا أميركا وبرضه ولا مصر، هى علمانية أو تقدمية كشعوب، كقيادة ممكن تبص للأبعد لكنها لا تغير الشعوب، لأن لو اتغيرت انهار كل شىء. فقط السؤال إيه نوع العقيدة وإيه نوع المحافظة عند الشعب، ودى لا تفرض بورقة إنما تفرضها جييناته، يعنى نلف نلف ونرجع نقول النقاء العرقى. ..ليه موش بتعمل النقاشات الممتازة دى على البوستات؟

- القارىء : بصراحة مكنتش اعرف مدى سعة صدرك لحاجة زى كده بس انت كده شجعتنى.

- إيڤرى سكريين : أو كيه.

- القارىء : أستاذنا، سؤال بيراودنى عن هجومك على الديمقراطية أو الديمقلاطية، انت اتكلمت ان دايما التطور البطىء هو التطور الصحيح على عكس الثورة أو اى طفرة، وبتقطع بشكل نهائى بان الديمقراطية هى اللى خربت الحضارة وحتنهيها بسبب اختراق الاسلام ليها او اليسار بس حاليا احنا شايفين تطور بطىء ومذهل فى صعود الفاشية الغربية ورفضها للاسلام احزاب يمينية جديدة بتتولد وشعبيتها بتزيد طيب ماهو ممكن بمرور الوقت الاحزاب دى تكتسح الانتخابات وده اللى حاصل اصلا وتعيد تشكيل اوروبا وعلاقتها بالعالم مرة اخرى. واليسار يتاكل او يعيد تشكيل نفسه هو كمان بحيث يرضى مشاعر الفاشية عند الجماهير شوية بشوية وتستمر الديمقراطية برضه، اليس هذا الاحتمال واردا؟

- إيڤرى سكريين : وتستمر نفس الحلزونة.

- القارىء : طب ما هى مستمرة حتى فى ديكتاتوريتنا الفرعونية الجميلة، عندك بنقسمه ده ممكن يقعد معانا ٣٠ سنة ويودينا كلنا فى ستين الف داهية، برضه مش هتقدر تضمن ابدا نوعية الديكتاتور اللى موجود.

- إيڤرى سكريين : وهل ده كويس؟ أنت رديت على فكرة الحزب السرى لما قلت الكل بشر وممكن ينحرفوا بعد جيلين. إحنا حاولنا نجيب م الآخر ونختار الفئة الأقل احتمالية للتحلل ده. عموما بعد شوية ها انقل النقاش ده لمدخل صدور الكتاب، بدون ذكر أسماء أو لو تحب بالاسم، ونبقى نكمل هناك، لأنى لا أحب تكرار المجهود مرتين بالنقاش خارج المداخل العادية العلنية، ونادرا للغاية ما يحدث هذا.

20 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

الدولة والبنية التحتية دونت ميكس ( حتى لو دولة محترمة عتيدة موش قزم بهلول عرة غبى وجاهل اسمه بنقسمه ) —مع هامش عن الضريبة العقارية :

أتحدى لو أينستاين نفسه قدر يشرح لنا النسبية فوق الكونية دى : ابن المرا الوسخة عمل محطات كهربا ضعف حاجة البلد –أيوه الخبر قدامك أهه بيقول كده– فى وقت كان واضح فيه أن الاستهلاك إلى تراجع حاد بمجرد تحريك سعر الكهربا البلوشى بتاع المنازل ومع حجم الصناعة والاقتصاد إللى وقع للنص من ساعة مجيدة ، ومع ذلك يخرج يطنطن الآن لنا بنمو ليس إلا طبع فلوس وخرسانات مدن أشباح وتظل للأشباح رغم توزيعه لها بالمجان على الإرهابيين الأقلية العربية السيناوية وعشيرتهم المسجلين خطر بتوع حزام الصفيح . كمان عمل قناة سويس جديدة نبهنا دين أس أمه –الوسخة المذكورة– قبل ضرب فأس واحدة فيها أن القرار الصحيح هو ردم القناة القديمة لأن التداول بين الشر والغرب رايح للوبا خلاص –وده ما لهوش دعوة بترامپ إللى ما كانش لسه اتولد ولا اتولدت أمه حتى– وفعلا وصلنا السنة دى لأنه قبض مقدما رسوم المرور بأبونيهات 3 سنين وبقى بيدلل سفينة واحدة جديدة لماركس يا محسنين ، والأسوأ منه أن أى لواط من هذا النوع مع آسيا والآسيويين معناه ضربة نووية أميركية على دماغ دين أمك دون سابق إنذار وإن كانت تلك قصة أخرى . ثم تحت وفوق الكل عمل شبكة طرق تخدم اقتصاد 10 أضعاف الاقتصاد الحالى فى وقت كل اقتصاد العالم رايح لانكماش رهيب لأن كله تقريبا صار أموال قذرة والزمن زمن المحرقة –برضه ما كانتش جدة ترامپ اتولدت ساعة ما قلنا كده– ناهيك هو أساسا إيه علاقة الحكومة أية حكومة ببنية تحتية أو بأية حاجة أيا ما كانت غير الأمن ، وطبعا يا ما قلنا كده أصلا من قبل ما يتولد هو أو أمه أو الأس إللى جاب أمه –نفس الوسخة المذكورة– وقلنا لن ينجو أحد منه إلا شديدو التقشف . … ويا ريت كل ده أو دوكها من فائض فلوس فى جيب دين أمه إنما بقروض تريلليونية لن تسدد أبدا ولو بعد 10 أجيال وضرائب قتلت الاقتصاد موتا فوق موته ، ناهيك بالتوازى طبعا مع سفح أرقام فى الأرض للتعليم والصحة والدعم ، أرقام لم ولن تصل يوما لخيال أينستاين بتاع المجرات . … عموما ، ها أسهلها لك يا أينستاين علشان عارف أن  تفكيرك على قدك وما يجيش حاجة فى عقلية دين صرمة أمه بنقسمه طبيب الفلاسفة : هل سمعت عن طبيب بيضحى بالأم لإنقاذ الجنين لأن بكده الجنين ها يخرج يرضعها من لبنه ويرجعها للحياة ؟ * هامش بخصوص الضريبة العقارية : مع المحق التام لكل صنوف الضرائب ومن ثم إلغاء مصلحة الضرائب برمتها ، يصبح السؤال ماذا عن المصلحة الأخرى الضرائب العقارية ، هل تلغى أيضا ؟ من المقبول أن تستمر لكن فقط بصفتها وكيل تحصيل لشركات البنية التحتية من القطاع الخصوصى . تلك ليست ضرائب حكومية بمعناها الدقيق ، إنما رسوم مستحقة مقابل خدمات واضحة مباشرة ومحلية جدا كالشوارع مثلا ، تصبح –أى المصلحة بعد شطب كلمة ضرائب من اسمها– هى المسئولة عن إجراء المناقصات بين تلك الشركات بخصوص المحافظة ككل أو الحى أو القرية أو أيا ما كان ، أو لكل مشروع على حدة طرق مياه كهرباء صرف نظافة أو أيا ما كان ، وهل ستباع الخدمة بتعريفة محددة سلفا أم مجانا كشوارع بلا رسوم مثلا ، أم لا شىء محدد ومتروكة بالكامل الشركات تتعامل مع العملاء بمعرفتها ، بما يجعلها تدخل المناقصة بأقل مبلغ من حصيلة الضريبة العقارية –أو أيا ما كان اسمها– أو لعلها تقوم بها بدون مطالبة المصلحة بأية مبالغ ، أو حتى تنقلب المناقصة لمزايدة تحقق شيئا للخزانة العمومية . … انظر المداخل مؤخرا عن الكوارث الطبيعية وحتمية الرجوع لما كان عليه الحال قبل ثلاثة أرباع القرن وبداية طفح البكابورت المسمى المأفون كينز ، حتمية تحرير الحكومات من عبء البنية التحتية ومن أى عبء أيا ما كان سوى الأمن ، الجيش والشرطة لا أكثر ولا أقل ، القتل والقمع وبس .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2644006442348376

… نفذ الأصل بصفحة اقتصاديات البربور ، ونسخة بصفحة استدامة الحضارة .

7 أكتوبر 2019 :

الآن الكتاب يتكون من 8 ملازم كاملة ( 128 صفحة ) .

 

---

 

على تمهيدات ما قبل الإصدار :

أغسطس 2013 :

مثلى الأعلى كان روما رمز القوة والجبروت والعسكرة ( وليس اليونان ، رغم التبنى الكامل لأرسطو من الطفولة تقريبا ، فاليونان أقرب لمكلمة كبرى ) . وقراءاتى عنها كانت شرهة ، لكن لسوء الحظ ، من إدوارد جيبون ركبنى هاجس العمر كله : لماذا تضمحل وتموت أطوار الحضارة ؟ … عينة –ليست الأولى وليست الأخيرة– وردت بها الإشارة ’ لهاجس العمر ‘ ، اقرأ كامل هذا المدخل التأسيسى المطول عن مصر القديمة ومفهوم القومية الحضارية كبلورة لأصداء كثيرة تناثرت فى كتابات الموقع طيلة الـ 20 عاما السابقة عليه ، هنا .

أپريل 2016 :

قرار البدء فى خط السطور الأولى للكتاب الجديد جاء فى 10 أپريل 2016 ، بسبب نقاش ملتهب حول انجراف بربور البلاد نحو إنشاء جسر برى مع السعودية وقلت خلاله عرضا إن الجيش سوف يوقف بلا شك هذه الخيانة العظمى . ساعتها شعرت بحتمية الحاجة لنص تأصيلى ما ، واخترت له عنوانا الإنتيلليچنتسيا العسكرية وكتبت تلك الأجزاء فيما يشبه لمح البصر ، ونوهت بالفعل للمشروع بهذا العنوان على فيسبووك ووعدت بوضع تلك المادة كأحد مداخل صفحتنا النشطة حينئذ .

18 يناير 2019 :

Medhat Mahfouz' Christianity Is the Heresy —Jesus, the History, Not the Myth (…and, maybe, the Egyptian not the Jew)! (2009) and Civilization Sustained —Human Entropy as Compulsatory Price for Technology Revolutions and Fascism as the Combating Front Line (2019).

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

أحسن الأخ مارك يفتكر أنى مستكبر عليه أو على تماخيخه ،  وإحنا موش قد زعله . كمان پوناس منى له اختبار الـ 30 سنة موجود برضه ضمن الصورة . … مدخل تحدى 10 سنين من البروفايل .

الجودة الأصلية :

http://www.everyscreen.com/photos_18/1989-2009-2019_01.jpg

كتاب حضارة ما بعد الإنسان ( 1989 ) :

http://www.everyscreen.com/views/pdf/posthumancivilization.pdf

كتاب المسيحية هى الهرطقة ( 2004 ، 2009 ) :

http://www.everyscreen.com/views/pdf/EveryScreen.com_Secularism_ChristianityIsTheHeresy.pdf

… بالكومنتات : - دلوقت كله تمام ع الأندرويد ، وده كان اختبار الـ 13 سنة ما بين پى دى إف 2006 و2019 ، والشكر مجددا للجميع لكلماتهم ومشاعرهم الطيبة .

http://www.everyscreen.com/views/pdf/posthumancivilization.pdf

تحديث : 27 مارس 2019 : تنويه عارض بالكتاب المنتظر فى أحد مداخل الثيمة الفرعية المدعوة أوبر ، بصفحة الكلمة الأبيحة معيار الذهب ( أو أسوأ ) ] .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2100754316709475

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/210212697653632

3 أغسطس 2019 :

Medhat Mahfouz' Post-Human Civilization —Fates of Human Race in the Age of Super-Intelligent Machines (1989) and Civilization Sustained —Human Entropy as Compulsatory Price for Technology Revolutions and Fascism as the Combating Front Line (2019).

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

بعد شهر من الآن –تحديدا فى 4 سپتمبر 2019– سيحل الموعد سالف الإعلان عنه ’ للإصدار الارتيادى ‘ pilot لكتاب استدامة الحضارة على موقع إيڤرى سكريين . ستجد نسخة تمهيدية أكثر قليلا من 60 صفحة ، لكن إذا كانت مجرد العناوين الفرعية –أو مجرد الفهرس لو شئت– تشغل كل هذا فكم يا ترى سيكون حجم الكتاب –الذى يفترض فيه أنه سؤال العمر ومشروع العمر– حجمه هو ذاته إذا ما تم ، وإن كان الأرجح حسب الملحوظة الذى تتصدر هذا الإصدار الإطارى المختصر افتراض أن موضوعه يخص بالأساس أمنا الطبيعة ، تتولى بنفسها تنفيذ أصل المهمة ، ترسيها مهامها الجلل حقائق حية الجبروت على أرض الواقع ، وقد لا تسمح بابتذالها –أو لن يجرؤ أحد– بجر حفنة كلمات لأقلام تافهة .

… عموما ، القراءة المختصرة قد تظل لها مزاياها ، بالذات لو أنت من القراء المعتادين على إيڤرى سكريين ، وبالتالى تستطيع توقع معظم ما قد يكتب تحت أغلب تلك العناوين الفرعية ، أما ما يمكن اعتباره جديدا وخاصا جدا بالكتاب –مثل المقدمة والفصل الأخير– فإن نصوصهما ستجدها شبه مستوفاة ( المفارقة الغامضة أن الأمر يكاد يطابق نفس تسلسل الكتابة الذى حدث مع سهم كيوپيد قبل أكثر من عقد ، حيث كتب أول فصل وآخر فصلين خلال سويعات بمجرد ميلاد فكرة الرواية . قرار البدء فى خط السطور الأولى للكتاب الجديد جاء فى 10 أپريل 2016 ، بسبب نقاش ملتهب حول انجراف بربور البلاد نحو إنشاء جسر برى مع السعودية وقلت خلاله عرضا إن الجيش سوف يوقف بلا شك هذه الخيانة العظمى . ساعتها شعرت بحتمية الحاجة لنص تأصيلى ما ، واخترت له عنوانا الإنتيلليچنتسيا العسكرية وكتبت تلك الأجزاء فيما يشبه لمح البصر ، ونوهت بالفعل للمشروع بهذا العنوان على فيسبووك ووعدت بوضع تلك المادة كأحد مداخل صفحتنا النشطة حينئذ . لكن سرعان ما تحول ذلك الإحساس لإحساس آخر مختلف ، ثمة شىء كبير مفقود بين هذه النتيجة وتلك المقدمة ، وأن ما حان وقته ليس سوى ذلك كتاب العمر الذى اعتمل لعقود ، السؤال الصعب ، السؤال المؤجل ، سؤال استدامة الحضارة . من هنا تغير العنوان وصار يستلزمه بالضرورة إضافة ذلك الكرش الضخم –الوسط الأنتروپى !– الروتينى المضنى ، ومن ثم المؤجل أكثر وأكثر ) .

http://www.everyscreen.com/photos_18/1989-2019_01S.jpg

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1737023613246644?comment_id=1737713793177626

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1746808012268204

4 سپتمبر 1989 صدور كتاب حضارة ما بعد الإنسان :

هل مستقبل الحياة على هذا الكوكب ، هو للكائنات الكربونية أم السيليكونية ؟ … كتاب حضارة ما بعد الإنسان ( 1989 ) ، هنا .

http://www.everyscreen.com/views/pdf/posthumancivilization.pdf

هه هه ، ويظل أنا من صك مصطلح ما بعد الإنسان ، ناهيك عن مصطلح حضارة ما بعد الإنسان ، وسطر حقوق ملكيتهما رسميا فى أضابير هيئة الكتاب المصرية فى سنة 1989 . … فى ظل فوضى التسميات الحالية ، هل لا يزال توصيف المستقبل بواسطة كتاب قديم كهذا هو التوصيف الأدق حتى اللحظة ، أم لا ؟ … هذا النقاش هنا .

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/684495568299483?comment_id=685618864853820&offset=0&total_comments=3

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2311117065673198

… المزيد بالثيمة الفرعية الإصدار الارتيادى ، بصفحة استدامة الحضارة .

 

---

 

المزيد من 2019

المزيد من الصفحات الثيمية